Je česká zahraniční politika etická, tedy založená na principech a hodnotách? Jaký vliv na směřování české zahraniční politiky má i po dvou dekádách skupina disidentů okolo Václava Havla? Na tyto otázky odpovídá docentka politologie v rozsáhlejší kvantitativní studii.


Stoosmašedesáti stránková studie z pera docentky politologie a mezinárodních vztahů Šárky Waisové je rozdělena na dvě části – první se věnuje transformaci českých, elit tvořících zahraniční politiku státu po roce 1989, zatímco druhá část analyzuje čtyři, autorkou vybrané strategické kroky zákonodárného sboru. Jak autorka nastiňuje v úvodu, jejím cílem je odpovědět na hypotézy, zdali se důraz na princpipy a hodnoty, který se v posledních desetiletích objevil v zahraničních politkách západních států, projevuje i v české zahraniční politice. Základní tezí, kterou Waisová prezentuje je předpoklad, že i v českém případě došlo k opuštění tradičně a úzce definovaného národního zájmu a k transformaci povahy zahraniční politiky, a to směrem k etické zahraniční politice. Cílem knihy je sledovat genezi české principiální etické zahraniční politiky.

Rád bych předestřel, že následující recenze nemá za snahu být oponenturou či hodnocením zvolené metodologie, ani peer review - text se pokouší přinést zjednodušené shrnutí studie a zprostředkovat působící dojem. Waisová v první část přináší schéma, kterým vysvětluje proces změny povahy české zahraniční politiky po roce 1989 – v kontextu stavové proměnné (konce studené války) mezi nezávislé proměnné řadí domácí restrukturalizaci a transfromaci, změnu preferencí a ideologie u společnosti a tvůrců zahraniční politiky, vliv českého disentu a změnu referenční skupiny (kterou chápe jako společenství, do něhož je ČR socializována – tedy evropský integrující se prostor). Tyto čtyři faktory mají přímý vliv na výsledný rozhodovací proces – tedy zprostředkující proměnnou (rekonstrukci národního zájmu) a závislou proměnnou i finální produkt – povahu české zahraniční politiky.

Pětašedesát stran věnuje autorka analýze čtyř jednotlivých nezávislých proměnných, v nichž rozebírá posun jednotlivých skupin tvůrců české zahraniční politiky.  Za zvláštnost českého perimetru považuje specifickou genezi elit, která systematicky po roce 1989 i díky lustračnímu zákonu probíhala čistě z kruhu antielity. Když výzkumnice vyargumentovává posun české společnosti od normalizačních k postmaterialistickým hodnotám, odkazuje na Ingelhartovův koncept tiché revoluce (od sedmdesátých let do roku 1989) do podoby moderní společnosti. 

Skupině disentu přikládá oprávněně značný význam při posunu identity a idejí jak široké veřejnosti, tak úzké skupiny tvůrců zahraniční politiky. Tento vývoj přesunul českou zahraniční politiku k postmoderním hodnotám, kterých se drži dodnes. Jako jádro knihy působí část, kdy se autorka formou kvantitativního šetření věnuje výzkumu personálního obsazení obou zákonodárných komor Parlamentu, zjišťuje, jaký poměr zajišťovali disidenti a zdali existuje přímá souvislost mezi příslušností zákonodárce k disentu a postoji k principiálním otázkám zahraniční politiky.

Za principiální rozhodnutí zahraniční politiky považuje Waisová ve druhé části publikace čtyři momenty: Ottawskou úmluvu a Dohodu z Osla o zákazu nášlapných min a kazetové munice, Římský statut a Mezinárodní trestní soud, koncept Odpovědnost za ochranu (Responsibility to protect) a otázka Mezinárodního paktu o občanských a politických právech. Na každý ze čtyř zkoumaných prvků nahlíží prizmatem dvou hledisek: do jaké míry v daném ohledu působí ČR jako nositel a zprostředkovatel kosmopolitních hodnot a hodnotí míru omezení české principiální zahraniční politiky při dané otázce. Toto nastavené hodnotící schéma v autorčině praxi znamená ptát se, zda Česká republika danou normu iniciovala, podepsala, ratifikovala, jak ji naplňuje v praxi i finančně.

Tato analytická jádrová pasáž knihy se rozprostírá na devětapadesát stran, akademicky ji nelze nic vytknout. Zmíněné kroky českého zákonodárného sboru jsou jistě neoddiskutovatelné, relevantnost české podpory Ottawské úmluvě je však v globálním kontextu politicky a mocensky spíše okrajová. 

Když se však mluví o principiálnosti zahraniční politiky, přichází na mysl kromě autorkou zmíněných aktů například i azylová politika disidentům represivních režimů, které autorka nevěnuje rozšířenou pozornost. Na druhou stranu Waisová zmiňuje jednotlivé odpovídající případy, jako je podpora disidentům na Kubě či neudělení víza běloruskému prezidentovi Alexandru Lukašenkovi i přes mezinárodní tlak na Prahu.

Přestože to není deklarovaným záměrem knihy, Waisová se vůbec nedotýká evropských záležitostí, otázkám principů v evropských (unijních) rozhodnutích českého establishmentu a velmi málo je věnováno otázce intervence NATO v Jugoslávii, kterou lze jistě považovat za otázku principů zahraniční politiky.

Autorka v úvodu studie předestírá, že bude analyzovat demokratizaci zahraniční politiky – tedy míru participace Parlamentu a veřejnosti (nevládních organizací, zástupců odborů, akademiků a obchodníků), což je ovšem na škodu, protože upozadňuje roli Ministerstva zahraničních věcí, jehož přirozenou agendou tato politika je. Role prezidenta by mohla být, zejména v evropských záležitostech (Benešových dekretů či jiných principiálních otázek) více prozkoumána. Autorka se však zmíněnými aktéry příliš nezabývá, což ji nelze s ohledem na jí vymezenou oblast zkoumání zahraniční politiky míti za zlé.

V závěru knihy autorka shrnuje výsledky studie, když politické zájmy měří logikou výhodnosti při projekci principiality do jednotlivých otázek.  Shrnutí rozdílů mezi realpolitikou a etickou zahraniční politikou aplikuje výzkumnice na povahu české zahraniční politiky v úderně přehledné tabulce, jako odpověď na centrální hypotézu knihy autorka využívá tvrzení, že povahu zahraniční politiky České republiky lze lépe popsat jako etickou, tedy jako politiku, v níž národní zájmy většinou odpovídají etickým principům, než jako politiku, kde se národní zájmy s etickými principy rozcházejí.

Za nejrelevantnější a nejpřínosnější část knihy osobně považuji vědecky přesně popsanou genezi zahraničněpolitických elit a transformaci ideologie, promítnutou do posunu povahy české zahraniční politiky, kterou lze nalézt v první třetině knihy. Publikace je doporučitelná pokročilejším studentům české zahraniční politiky i jejím praktikům, zásadně a autoritativně vysvětluje příčinu změny jejího směřování  po Sametové revoluci i změnu samotnou.

Šárka Waisová, Tíha volby, Česká zahraniční politika mezi principy a zájmy, vydal Ústav mezinárodních vztahů, 2011. ISBN: 978-80-87558-00-3