V roce 2003, tedy chronologicky těsně po ukončení přístupových jednání České republiky k EU, se dva jejich aktéři rozhodli sepsat své zážitky a takřka okamžitou výpověď ze zhruba pětiletého procesu přístupu státu k evropskému integračnímu celku. 



Publikace o 272 stranách je koncipována jako vyprávění dvou osob o jednotlivých tematických celcích přístupových jednání, dochází k vzájemné interakci mezi vypravěči – právě autoři dodávají memoárové knize přidanou hodnotu. 

Prvním z autorů ja Pavel Telička, kariérní diplomat, který v popisovaném období vystřídal pozice náměstka ministra zahraničí, státního tajemníka a hlavního vyjednavače České republiky pro přistoupení k EU a následně českého velvyslance při EU. Jeho evropská kariéra ve státní sféře vyvrcholila postem českého eurokomisaře po přistoupení v roce 2004, nyní se věnuje soukromému poradenství. Duo autorů doplňuje novinář ČTK Karel Barták, který popisuje přístupový proces z pohledu žurnalisty, čímž příjemně doplňuje Teličkovy postřehy zplnomocněného zástupce státu. Tato skutečnost je jednoznačnou devizou knihy a je fér dodat, že někdy musí čtenář až zpětně zjišťovat, kdo napsal kterou část, protože novinář Barták disponuje extrémně hlubokým vhledem k jednotlivých témat, tak netypickým pro většinu českých novinářů zabývajících se evropskou tematikou.

Vyprávění, lépe řečeno osobitý okomentovaný popis jednotlivých byrokratických a diplomatických kroků, začíná krátkým exkurzem do historie – je zrekapitulován český návrat do Evropy po roce 1989 a přihláška k přistoupení do EU v roce 1996, hlavní záběr publikace se logicky věnuje období po zahájení přístupových rozhovorů v roce 1998.  Telička zmiňuje svůj lehký úvodní ostych, kdy si oproti ostatním vyjednavačům ze strany Evropské komise či členských států připadal mladý (při zahájení jednání v roce 1998 mu bylo 33 let) a zároveň si nebyl jistý, zdali bude přístupová jednání absolvovat celá. Při popisu procedury jednotlivých diplomatických jednání se hlavní český vyjednavač a v té době již zkušený kariérní diplomat dotýká detailů interních vyjednávacích taktik, což je jednoznačně devizou knihy i pro nemilovníky evropské byrokracie a legislativy. 

Například zmiňuje role členů svého týmu, kdy byl vždy jeden člen české delegace pověřen sledováním mimiky protistrany při jednotlivých projednávaných bodech, aby následně mohla proběhnout evaluace skutečných postojů protistrany, nejen těch vyřčených. Mezi další diplomatické praktiky patří v Teličkově vyprávění i  „náhoda“ (po intervenci na letišti), kdy dostal jednání sedačku v letadle přímo vedle eurokomisaře pro rozšíření Verheugena, aby mohli při hodinové cestě Praha – Brusel neformálně probrat komisařův osobní náhled na klíčové sporné body přístupových kapitol.

                Mezi tematicky obsáhlé pasáže patří jednání o Schengenu, tedy volném pohybu osob. Jak poodhaluje Barták, motivace Německa k zavedení sedmiletého přechodného období (uzavření pracovního trhu pro nově přistupivší země východní Evropy) bylo nutné hledat ve vnitrostátních hrách jednotlivých politických reprezentantů vůdčího státu Unie. Telička explicitně popisuje svou zoufalost, kdy byla česká delegace tlačena do pozice, aby studiemi podložila ne-nebezpečnost otevření pracovního trhu Německa. 

Tyto studie, zkoumající případnou masovou pracovní migraci do Německa, samozřejmě neexistovaly a český vyjednávací tým byl konfrontován pouze politickými, nikoliv reálnými argumenty. Oba autoři zmiňují velice tvrdá jednání na toto téma a Telička uzavírá frustovaným tvrzením, které lze v mnohém úspěšně plošně aplikovat i dnes, že jednotlivé unijní požadavky členských států zaobalené v unijní rétorice jsou často pouze maskováním silných národních zájmů daného státu.

Druhým hlouběji zmiňovaným tématem je otázka hospodářské soutěže. Autoři často i sarkasticky popisují, každý ze svého pohledu, k jakým nepochopením docházelo na české straně na úrovni vládních ministrů. Otázka státní podpory a privatizačních procesů bývala v době vyjednávání skutečným oříškem, jelikož standardy Unie se značně lišily od českých pozic, definovaných doznívající divokou privatizační atmosférou. Telička se věnuje detailně jednání českých ministrů Grégra a Rusnoka, které popisuje jak z české strany, tak při Bartákově komentáři přidává náhled orgánů Evropské komise.

Publikace se nesnaží být komplexním přehledem a výčtem, mezi přínosné a nesuchopárné lze řadit popis diplomatických mechanismů, kdy česká velvyslankyně měla Belgičanům zvednout mandle jako provokaci za blokování konkrétních českých kroků, či Teličkovo praktické využití hluku londýnského metra, kde jej zastihl telefonický hovor s nizozemským státním tajemníkem ministerstva hospodářství. Kamenem úrazu českých přístupových jednání byl spor s Rakouskem o jadernou elektrárnu Temelín, jejíž kompletní diplomatické pozadí oba autoři strukturovaně rozklíčovávají. Je zmíněn mechanismus rezolucí Evropského parlamentu (se kterým čeští představitelé v té době neměli dostatečné zkušenosti), specifická část se zaobírá lobby českých zástupců u jednotlivých orgánů Evropského parlamentu a nástroj tzv. čtvrtečních rezolucí (kdy končí plenární zasedání Evropské parlamentu a poslanci bývají přítomni ve velmi malém počtu, tudíž ke schválení rezoluce stačí malý počet hlasů).

Barták rozklíčovává rakouskou motivaci okořenit Čechům přístupová jednání silným tlakem ncouzské předsednictví Radě EU, kdy Francie a Velká Británie patří mezi vlivné hráče na otázku Temelína, když za příčinu považuje předcházející fra stavějící se striktně proti jakékoliv regulaci jaderné energetiky, zejména kvůli svým vlastním zájmům. Jako druhý důvod rakouského agresivního postupu proti České republice uvádí novinář ČTK politickou klatbu unijních zemí na Rakousko po roce 2000 cílenou proti populistické politice krajně pravicového Jorga Haidera. 

Telička poodhaluje strategický mechanismus aplikovaný Evropskou komisí – tvrdí, že v zájmu EU je roztočit mezi kandidátskými zeměmi kolotoč konkurence ohledně počtu předběžně uzavřených kapitol a tím je motivovat k ústupkům, které by uzavírání kapitol umožňovaly. Kapitola energetiky a problematika Temelína byla nakonec uzavřena zejména díky neústupné české pozici, autoři zmiňují finále jednání na úrovni premiérů - Zeman a Schussel jednali po celý den a zatímco z kanceláře rakouské delegace voněl štrůdl, čeští diplomaté vnímali přítomnost becherovky a piva. Závěrečná část publikace se věnuje ožehavé problematice Benešových dekretů, které byly vnímány jako poslední velká překážka před podepsání přístupových smluv na summitu v Athénách 16. dubna 2003.

Telička a Barták přinášejí vyčerpávající praktický pohled do střev europolitiky, jejich komplexní a detailní vhled nemá na českém knižním trhu obdoby. Rychlost vydání knihy (2003, jen pár měsíců po uzavření přístupových jednání) má sice pozitivní efekt na přítomnost značného množství osobitých detailů z jednání, na které by si autoři s větším časovým odstupem nevzpomněli, avšak promítá se negativně do struktury publikace. Zcela chybí obsah a text postrádá čitelnější strukturalizaci – působí trochu jako transkript velice dlouhého rozhovoru. Silnější tematické rozčlenění, které lze v knize cítit, by mohlo být pro přehlednost zdůrazněno, případný pevnější chronologický koncept by nebyl na škodu. Knihu lze doporučit studentům a praktikům diplomacie a zájemcům o evropské právo a mechanismy, jde tedy o velice úzce profilované dílo.

Pavel Telička – Karel Barták, Kterak jsme vstupovali, vydalo nakladatelství Paseka, 2003, 272 stran, ISBN: 80-7185-585-5