O spojitosti Darwinovy teorie implementované na problematiku humanitární pomoci, jednotkách intenzivní péče , globálním demografickém růstu, a ideálu humanity, který nás možná zahubí.

Všichni asi zhruba víme, co je Darwinův zákon. Selekce, neboli ti nesilnější zůstávají, slabí vymřou. Také si vzpomeneme, co to byl sociální darwinismus. Nacistické Německo, výběr těch, kteří mají právo žít a likvidace těch, kteří nemají…  Jméno významného britského vědce je možné slyšet často, i když je jeho zákonitost interpretována mnoha způsoby.

Darwinismus a charita
Slyšel jsem úvahu, podle níž by se darwinismus neshodoval s principem charity či humanitární pomoci. (Omlouvám se biologům za zasazení jejich složitého schématu do zdánlivě nesouvisejícího tématu.)
Proč bychom tedy měli pomáhat těm, kteří si nedokážou pomoci sami? Proč je radši nenechat vymřít na choleru (Haiti), ebolu a HIV/AIDS (Afrika) či je nechat umřít hlady po humanitárních katastrofách (pákistánské povodně, haitské zemětřesení, asijské tsunami), když jsou tedy tak „slabí“? Co by na to řekl Charles Darwin? „Nevybere“ si přeci příroda sama, aby „zjistila“, kdo má a kdo nemá přežít? Nejde o samoregulační proces planety/přírody?

Ano, jistě kacířské myšlenky. Popírali bychom však zákonitosti humanity – princip lidství – solidaritu. Vyberte si, co vám nejvíce sedí. Princip je však stejný – přeci nenecháme někoho svého druhu zemřít?
Pokud bychom se jím totiž neřídili, mohli bychom zrušit všechno naše zdravotnictví a rovnou i důchodový systém. Jednotky intenzivní péče jsou přece pro ty „slabé“, ne? Vždyť ti, co si neumí pomoci sami, nemají právo žít, že? 

I proto, že stejně jako naprostá většina lidí v tento humanistický ideál věřím, jsem zaměstnancem humanitární organizace.

Humanita jako konec existence?

Na závěr si dovolím krátkou polemiku. Jsme-li, jako lidské bytosti, tlačeni naší humanitou / sociální cítěním / solidaritou, nemůže to být příčina naší budoucí zkázy? Svět má dnes zhruba sedm miliard. Před několika lety to bylo šest miliard. Populace roste obrovským tempem. V následujících dekádách budeme bojovat o zdroje této planety, časem o místo a nakonec jen o to, komu budou patřit zbytky planety. Ptám se tedy kacířsky a hypoteticky – kdybychom nechali naše „slabé“ z darwinovského pohledu zemřít, nebylo by více místa pro ty „silné“?

Nemějte mě za eugenika, vím, že to není možné. Naše ideály nám to snad nedovolí. Ale dejme si pozor, aby se neobjevil někdo, kdo to bude za krásnou PR slupkou tvrdit. Řešení jistě není nechat „slabé“ vymřít. Jsme přeci lidé. Nebo ne? 

Publikováno v Přítomnosti