Následující bilance necelých třech let vlády prvního amerického prezidenta s afroamerickým původem si dává za cíl analyzovat působení Barracka H. Obamy v Oválné pracovně z pohledu realpolitik a krásných ideálů ve světě tvrdé reality. Práce se bude zabývat dvěma perspektivami – v první je kladen důraz na ideový obraz současného amerického prezidenta, zatímco v druhém pohledu je zkoumám jeho otisk v dějinách mezinárodní politiky od inagurace v lednu 2009. V závěrečné části se autor zamýšlí nad samotnou pozicí prezidenta USA z hlediska postavení lídra.

Kampaň, píšící historii

Jak se shodují experti na politický marketing i obyčejní lidé, Obamova předvolební kampaň v roce 2008 měla znaky právě se píšící se historie. Přelomové využití sociálních sítí (či konkrétněji řečeno vytváření komunit followerů – příznivců, místo „jen“ klasického sehnání peněz a kvantitativně grandiózní kampaně, jak bylo do té doby obvyklé) spolu s aurou změny si žádaly ještě dvě esence, které po namíchání vytvořily vítězný a těžko zapomenutelný mix. Prvním bylo silné osobní charisma, které rodák z Havaje (a rozmanitými rodinnými kořeny, své nejbližší sám označuje jako malou Společnost národů) rozmíchal během své práce s komunitami na předměstí Chicaga a obrovský řečnický talent, který doktoru práv z Harvardu dává do ruky mocnou zbraň rétoriky nejmocnějšího muže světa (I když studie časopisu Forbes za rok 2010 přisoudila roli nejmocnějšího muže světa čínskému prezidentovi). Silně kontrastuje s jeho předchůdcem, Bushem mladším, do něhož se komentátoři rádi strefovali kvůli jeho malé schopnosti oslovit publikum a velké dovednosti dělat triviální lingvistické chyby. Druhou vítěznou esencí Obamovy kampaně byl skvěle namíchaný mix idejí, které představil voličům a světu – díky tomuto kroku se kolem něj vytvořila aura všehozachranitele, které realisticky nemohl později dostát. Americká can-do ability (vůle či schopnost překonávat překážky na cestě k úspěchu – americkému snu) byla chytře přetransformována do volebního hesla Yes, we can!, což americký národ ocenil a dal Obamovy důvěru 80% v den nástupu do úřadu. Muž, který je sám o sobě ztělesněním amerického snu, připomíná ztělesnění černošského vůdce M. L. Kinga a J. F. Kennedyho, s nímž sdílel rekordně vysokou laťku důvěry na začátku prezidentury. Po řadě reálně nutných, ale nepopulárních opatření (zdravotnická a pojišťovací reforma) se jeho popularita usídlila mezi 40 a 50%.

Ideje, jež (ne)vydržely

První rok v úřadu byl definován klíčovými projevy tohoto excelentního řečníka. Stranická příslušnost k Demokratům i osobní historie a slíbená změna (change.gov, jak pojmenoval svůj web v době mezi zvolením a inagurací) přinesla jasný postoj – rétorické odmítnutí Bushovy doktríny (regime changing policy – „změníme silou americké armády režimy z autoritářství a zavedeme liberální demokracii“ – Irák, Afgánistán) unilateralistické hegemonie USA a řečnické prosazování příklonu k multilateralismu na pozadí univerzality lidských práv – tj. klasický přesun od tvrdé republikánské jestřábí zahraniční politiky k levicovému přístupu Demokratů. Tato, (alespoň veřejně) deklarovaná změna směru amerického diskursu si dávala za cíl změnit vnímání USA jako supervelmoci, která prosazuje své sobecké ekonomické zájmy silou (za Bushe jr.) na světového hegemona, který brání své (západní a univerzalistické) ideje na globální mapě. Obamův projev na egyptské univerzitě v Cairo a jeho smířlivá rétorika vůči muslimům mu kontroverzně přinesla Nobelovu cenu za mír. Když cenu v říjnu 2009 přebíral, zmínil, že teprve načrtl doktrínu, které se chce držet a že reálná práce jej teprve čeká – jak však stálo v odůvodnění švédské Nobelovy komise – americký státník nabídl muslimskému směru dialog, místo meče (analogie s agresivní rétorikou republikána Bushe jr.). Obamův ideově-zahraniční diskurs byl tvrdě kritizován po navýšení počtu amerických vojáků v Afgánistánu v roce 2010 či po nezrušení amerického vězení v kubánském Guantanámu. Současná intervence v Libyi (kde se však USA snaží přenést majoritní zodpovědnost na viditelně bez Američanů téměř neschopné NATO) je sice obalena do hezkých idejí o obraně civilistů a lidských práv, ale to by se podle tohoto vzorce musely USA aktivně vojensky angažovat ve většině zemí severní Afriky a Blízkého Východu. Obamův kult ochránce lidských práv na celé geopolitické mapě světa je pošramocen, avšak jak zmínil ve svém nedávném projevu A moment of oportunity, aktuální vlna revolucí v arabském světě teprve ukáže, jak bude naše doba vnímána dějinami. Jinými slovy – až v následujících pár letech se ukáže, jakým směrem se vydá arabský blok – což bude dále determinovat roli USA jako globálního hráče. Skutečná zkouška integrity idejí, které Obama přinesl na světovou scénu, teprve přijde. Americký prezident bude mít příležitost ukázat, zdali jím propagovaný liberální multilateralismus má šanci fungovat jako doktrína stále ještě hegemoniální velmoci, která historicky vychází z unilateralistického realistického přístupu.

--
Multilateralismus v praxi = se všemi zadobře (?)  
   
Druhá část se bude zabývat konkrétními dopady Obamovy politiky na zahraniční vztahy se zbytkem světa. Hlavní změny, které americký 44. prezident přinesl do zahraniční politiky supervelmoci, lze rozdělit do třech pilířových oblastí.

Obama se pokusil o tzv. restart vztahů s Ruskem, které bylo v pozici poraženého ve Studené válce a též velmoci na ústupu. Americký lídr odvolal projekt protiraketového deštníku v režii USA a v listopadu 2010 nabídl bývalým Sovětům účast na protiraketovém deštníku pod hlavičkou NATO. Dále na pražských Hradčanech pronesl projev o budoucím světě bez jaderných zbraní a podepsal s ruským prezidentem dohodu New START o snížení počtu nosičů jaderných zbraní. Tento akt sice připomněl Rusům doby, kdy hrdí sovětští lídři podepisovali velkolepé odzbrojovací smlouvy mezi dvěma supervelmocemi, avšak obě strany stále vlastní před 2000 přiznaných jaderných hlavic. Obamova iniciativa sice veřejně působila velkodušně, povzbudila ruskou hrdost, avšak její reálný dopad lze definovat jako snížení nákladů na udržování obrovského arzenálu zejména ze strany bývalého SSSR. Americký prezident tedy východnímu partnerovi spíše podal ruku, aby jej (alespoň v očích veřejnosti) vtáhnul zpět na světové jeviště.

Evropa se v očích USA rozdělila na ty spolehlivé (Polsko, Velká Británie, dočasně Španělsko, Nizozemsko) a na zbytek – podle toho, kdo Americe vrátili svou loajalitou při operacích v Iráku a Afgánistánu, že ji USA takřka zachránily během dvou světových válek. Americký čtyřiačtyřicátý prezident však nebyl tím, který by výrazněji posunul vztahy s Evropou - (jak upozornil oxfordský profesor Timothy Garton Ash – Obamu oosbně s Evropou nespojuje téměř nic) Starý kontinent nechává USA, aby pokrývaly tři čtvrtiny rozpočtu NATO – což v praxi znamená, že Evropa nechává Ameriku platit za svou obranu. Ve světle těchto fakt není pro zaoceánskou supervelmoc Evropa centrem mocenské zahraniční politiky.

Třetím a globálně nejdůležitějším pilířem Obamova zájmu je oblast Blízkého a Středního Východu, aktuálně i Severní Afriky. Strategické partnerství (spíše sponzorství) Izraele již není bezpodmínečné, americký lídr ve svém projevu[1]podpořil vznik státu Palestina v hranicích z roku 1967, což izraelský stát nepovažuje za přijatelné. První černošský prezident v historii státu si uvědomuje, že na Blízkém východě je třeba vytvořit nový systém, který nestojí pouze na silové hegemonii Izraele (s USA v zádech), ale na dalším vývoji v bilaterálních vztazích od Egypta po Pákistán. Do této iniciativy se vklínila vlna sociálně-ekonomických revolucí na periferii arabského světa, což odfouklo částečně naivní představu o předvídatelnosti neizraelských států v regionu. Dnes si USA ani Izrael nemohou být jistí, jak se bude vyvíjet vnímání zahraniční politik ve státech, kde byli svrženi ze západního pohledu velice stabilní autokraté, kteří víceméně dodržovali status quo k Izraeli za ekonomickou pomoc USA

Samotného centra arabského světa se tyto revoluce zatím nedotkly, přední americký spojenec v regionu, Saudská Arábie, drží s tichou podporou USA lidové nálady zkrátka (dokonce i v Bahrajnu, kde zasáhly vojenské síly Saudské Arábie proti demonstrantům – bez reakce Západu). Jak již bylo zmíněno, Spojené státy stahují vojenské jednotky z Iráku a v současné době i z Afgánistánu. Zdali se z těchto zemí stane druhý (a třetí Vietnam) či Američané provedou snad první skutečně funkční misii demokracie, je v současné době ve hvězdách.
--
V závěru již nebude nosnou myšlenkou analýzy ideový ani zahraničně-politický rámec Obamova působení v Bílém domě, ale specifičnost amerického prezidentského systému a role jednotlivce jako hlavy hegemoniální exekutivy. 

Jak je známo, americký lid si skrz své Otce zakladatele ve druhé polovině osmnáctého století zvolil prezidentský systém – prameny tohoto přístupu můžeme hledat v osvícenských a kalvinistických myšlenkách národa, který silně staví svou ideu existence a prosperity na individualizaci zodpovědnosti. Tento trend je přirozeně reflektován v přípravě a výchově lídrů země – neexistence bezplatného vysokého školství motivuje excelentní jedince k tvrdé práci, aby dosáhli na akademická prospěchová stipendia a mohli získat špičkové vzdělání. Celá federace pěti desítek států tak má několik elitních vzdělávacích středisek, obecně známých jako Břečťanová liga (Ivy league), odkud pochází většina elit země. Můžeme konstatovat, že země s méně než dvě stě padesátiletou tradicí má výchovně-vzdělávací cestu pro své lídry poměrně dobře institucionalizovanou. 

Prototyp lídra? Americký prezident

Za poslední půlstoletí, primárně vzhledem k externím podmínkám (Studená válka), byl na americké prezidenty kladen vysoký tlak – v jejich rukách na americké prezidenty kladen vysoký tlak – v jejich rukách spočíval osud nejen svobodného světa. Ač to nemusí být zřejmé, každý z po-studenoválečných prezidentů musel řešit eskalující ozbrojený konflikt v klíčové světové lokalitě[2]. Dovolím si tvrdit, že žádná instituce lídra státu nebyla podrobena tolika zkouškám v takovém časovém rozsahu, jako post Prezidenta USA. Uchazeč o pozici vůdce země je velice detailně selektován při stranických primárních volbách, kdy si vzhledem k silné tradici svou stran žádná z nominačních jednotek nedovolí vyslat do boje o Oválnou pracovnu neadekvátního uchazeče. Uchazeč je tak mikroskopicky lustrován a zkoušen během své kampaně, že se v moderní historii USA nestalo, že by do křesla nejmocnějšího muže planety usedl skutečně nekompetentní politik. Proces výběru lídra země je diametrálně odlišný od většiny evropských zemí, kde do nejvyšší exekutivní funkce nekandidují jednotlivé osobnosti se stranou v zádech, ale strany se svými osobnostmi. Po vítězství ve volbách jmenuje prezident svůj tým, který působí jako jeho vláda. Většinou se diametrálně mění podle stranického klíče (v současné vládě B. Obamy zůstal z Bushovy administrativy pouze ministr obrany Robert Gates), celé ústrojí se pak nazývá administrativa daného prezidenta, což jednotlivé vysoké exekutivce částečně stigmatizuje.  
Prezident USA je sice obklopen rozsáhlým a integrovaným aparátem poradců, kteří mu poskytují nejlepší dostupné expertýzy, avšak váha těch nejtěžších rozhodnutí leží na jeho bedrech. Proto je tento post tou nejzodpovědnější prací, kterou lidská bytost může zastávat.

Publikováno ve čtvrtletním sborníku esejů Přítomnost


[1] Nazvaném A moment of opportunity
[2] G. Bush starší – válka v Zálivu, B. Clinton – konflikt na Balkáně a Rwanda, G. Bush mladší – Irák a Afgánistán, B. Obama - Libye