Pane
Kavane, ministerstvo zahraničních věcí připravilo Koncepci české zahraniční politiky, která po
připomínkování prošla vládou. Jako bývalý ministr zahraničí jste kritizoval
nejednotnost a nestálost českých pozic směrem k zahraničí. Mohl byste Vaše
námitky rozvést?
Po prvním přečtení mám dojem, že schválená Koncepce české
zahraniční politiky reflektuje politiku současné vládnoucí koalice. Jde
evidentně o jistý kompromis mezi ministrem zahraničí, který přece jen vnímá
důležitost Evropské unie a ministrem obrany, pro kterého je klíčový především
vztah k USA a k NATO. Naštěstí se do textu nepromítl euroskeptický
postoj prezidenta Klause. Zajímavé je
srovnání s poslední koncepcí zahraniční politiky, kterou vypracovalo MZV
pod mým vedením a schválila sociálně-demokratická vláda v roce 1999. Je
samozřejmě nutné si přitom uvědomit, že naše koncepce vznikla 5 let před
vstupem ČR do EU a tak jsme mohli vycházet jen z našich představ a ne
z praktických zkušeností členství. Hlásili jsme se tehdy k „vizi
sjednocené, demokratické, sociálně spravedlivé, prosperující a mírové Evropy
bez napětí, Evropy svobodných občanů a spolupracujících regionů“. Chtěli jsme
se stát členy společenství, v němž budou „plně respektována lidská,
občanská i sociální práva jednotlivců včetně práva na důstojný život ve zdravém
životním prostředí:“
Pravicovou koalici pochopitelně nezajímají např. sociální
práva nebo sociální spravedlnost. Naopak vláda se v Evropě do značné míry
ztrapní prosazováním výjimky z Listiny základních práv a svobod EU, která
mj. zaručuje významná práva obyčejným zaměstnancům V Koncepci jsem však
nenašel odkaz na tuto výjimku, kterou prosazuje především prezident Klaus,
ovšem se zavádějícím odkazem na nebezpečí požadavků sudetských Němců. O
tom, že nám žádné takové hrozby nebudou hrozit mne již v době vyjednávání
podmínek vstupu do EU ujišťovali, jak komisař Gunther Verheugen, tak i nejvyšší
představitelé německé vlády.
Autoři Koncepce litují, že význam střední a východní Evropy
opadl. Předpokládám, že mají na mysli především vnímání Spojených států
amerických, zvláště pod vedením prezidenta Baracka Obamy, pro něhož je
pochopitelně pád komunismu a obnovování demokracie nenávratnou minulostí. Dnes
však můžeme mít významný vliv v EU, pokud v ní budeme jednoznačně
prosazovat zájmy naše i regionu a současně posilovat mezinárodní vliv společné
Unie.
Pro vládu je EU jen „pragmatický politický projekt, který
se osvědčil při budování společného ekonomického prostoru…“.Koncepce sice
zmiňuje v jedné větě podporu myšlence evropské integrace, ale jen obecně a
dost bezzubě. A dost malověrně dodává, že rámec ambicí a možností ČR je dán
tím, že máme jen 2.1% obyvatel EU a 1.2% jejího HDP. To je dost nepochopitelný
přístup. O vlivu v dané organizaci nerozhodují jen ekonomické ukazatele, i
když jsou velmi důležité. V EU má nepřehlédnutelný vliv například malé
Lucembursko, jehož dlouholetý premiér Jean Claude Juncker měl jako předseda
ECOFINu velký vliv na konsolidaci eurozóny. Když jsem byl předsedou VS OSN
nemohl jsem ignorovat například vliv velvyslance z chudé Bangladéše, který uměl
brilantně vyjednávat a komunikovat a získal tím respekt a nezpochybnitelný
vliv, zvláště mezi asijskými diplomaty.
V naší koncepci jsme se jednoznačně přihlásili ke
Společné zahraniční a bezpečnostní politice EU (SZBP) a chtěli jsme ovlivňovat
její tvorbu. O té se však současná Koncepce zmiňuje jen okrajově a Evropskou
bezpečnostní a obrannou politiku a její strategii z roku 2003 ignoruje
zcela.
V naší koncepci jsme již v roce 1999 za cíl politiky odzbrojení považovali „svět,
v němž nebude třeba odstrašující síly
zbraní hromadného ničení, svět bez jaderných zbraní.“. Ve svém pražském projevu
se k této vizi v dubnu 2009 přihlásil americký prezident Barack
Obama, ale v současné koncepci se jen stydlivě zmiňuje „kombinace
jaderných a konvenčních schopností“. V následující větě se píše o české
podpoře „aliančního systému protiraketové obrany“, ale bez jakéhokoli odkazu na
loňský lisabonský summit NATO, kde USA a NATO vyjádřily ochotu koordinovat
budování tohoto systému s Ruskem.
Zatím se stále vyjednává. Některé evropské státy možnou dohodu
s Ruskem otevřeně podpořily, ale Česká republika mezi nimi pochopitelně
nefiguruje. Koncepce zmiňuje pouze ochotu ČR podpořit společný boj proti
terorismu či humanitární operace, což je vskutku málo. V naší koncepci
jsme jasně deklarovali, že „Zapojení Ruska do evropské bezpečnostní
architektury považuje ČR za nutnou podmínku k zajištění stability na
evropském kontinentu“. Některé veřejné výroky českých vládních politiků o Rusku
považuji za zbytečně konfrontační. Například navzdory skutečnosti, že i EU
uznala, že Saakašviliho Gruzie první přepadla Jižní Osetii a Abcházii, naši
představitelé hovořili o ruském terorismu a rozpínavosti. A Gruzii zařadilo MZV
mezi pětici tzv.prioritních projektových zemí v rámci rozvojové
spolupráce.
Do těchto projektových zemí nebyl například zařazen Vietnam
a to navzdory doporučení některých tehdejších vedoucích úředníků MZV, kteří
vycházeli ze skutečnosti významných společných rozpracovaných projektů,
dynamiky vietnamského hospodářství i přítomnosti mnoha vedoucích představitelů,
kteří jsou k ČR vstřícní, neboť tu vystudovali. Mezi největší priority,
tzv.programové země, zařadilo MZV kromě Afghánistánu například Mongolsko a
Moldavsko, což naznačuje, že rozhodování bylo ovlivněno ideologickými
předsudky. Mimochodem jsem si vědom, že kdysi byl Vietnam mezi těmito
programovými zeměmi (tzn.s plánem spolupráce) a nyní tam již nepatří neb již
není ohrožen chudobou, ale v je v zájmu českého exportu jej zařadit
do druhé kategorie, tzv.projektových zemí.
V naší koncepci jsme zdůraznili význam odborníků
v rozvojových zemích, kteří u nás „získali středoškolské či vysokoškolské
vzdělání“ Zcela v souladu s principy OSN jsme v souvislosti
s mezinárodní rozvojovou strategií zdůraznili „boj proti chudobě,
zajištění všeobecného vzdělání, odstraňování nerovnosti žen, snížení úmrtnosti
dětí a matek, zpřístupnění zdravotnických služeb“ apod. Vnímali jsme samozřejmě
rozvojovou pomoc i jako možný nástroj k „prosazování konceptu lidských práv a
demokratických hodnot“, ale nikdy jsme tímto přístupem základní pomoc
nepodmiňovali. To by mi připomínalo vydírání a politiku, která by byla jen služkou
ideologie.
Podpora českého exportu figurovala v naší koncepci na
nejpřednějším místě. Tehdejší premiér Miloš Zeman dokonce vnímal tzv. ekonomickou
diplomacii jako hlavní smysl české diplomacie. V současné Koncepci nelze
najít termín ekonomická diplomacie, i když někteří autoři a bývalí diplomaté jí
věnovali obsáhlé publikace, např. Doc.Ing Judita Šťouračová,CSc.,rektorka
Vysoké školy mezinárodních vztahů a veřejných vztahů. Je třeba přiznat, že
Koncepce podporu exportu zmiňuje, ale nejde o prioritu a obsah této politiky se
nechává i na Ministerstvech průmyslu a obchodu či pro místní rozvoj, stejně
jako na CzechTradu,CzechInvestu a CzechTourismu. Evidentně MZV vychází ze své
zvláštní premisy, že „v obchodní oblasti jsou možnosti diplomacie omezeny“.
Jen
v této souvislosti lze pochopit trestuhodné zavírání našich
zastupitelských úřadů nebo jejich obchodních částí. Tomuto plánu jsem zabránil
po mém jmenování ministrem zahraničí, ale současný ministr již řadu ambasád
zrušil a další prý plánuje. Těch málo finančních prostředků, které se tím
ušetří budou kapkou v moři politických i ekonomických ztrát způsobených
naší absencí v některých perspektivních regionech Afriky, Latinské Ameriky
či Asie.
Je zajímavé, že v regionech, kde se zcela přirozeně
nabízí možnost pomocí diplomatů vytvořit živnou půdu pro naše podnikatele, tak
tam tyhle příležitosti přenecháváme raději konkurenci, ale tam, kde bychom
mohli uplatnit i politický vliv vidíme jen možnost trhu, například podle
Koncepce na Blízkém východě a v severní Africe. Podle Koncepce je prý
v našem „strategickém zájmu… zachování bezpečnosti Izraele jako hodnotově
a kulturně blízkého demokratického státu“. Tento jednostranný a ideologický
postoj se ostře odlišuje od naší politiky. V naší koncepci jsme se
přihlásili k vyváženému přístupu ke všem státům této oblasti. Podpořili
jsme „mírový proces na Blízkém východě“
a „ztotožnili jsme se s politikou EU směřující k posílení
bezpečnosti ve Středomoří“. Evropská unie jako nedílná součást tzv. diplomatického
Kvarteta má dnes možnost zmíněný mírový proces pozitivně ovlivnit. ČR jako
jeden z mála členských států, který se v minulosti těšil velkému
respektu jak Izraele, tak arabských států včetně Palestiny, mohla v tomto
procesu hrát jistou roli, o níž jsme v minulosti byli některými arabskými
představiteli i žádáni. Nemám v úmyslu tuto roli přeceňovat, ale přiznám
se, že jsem se za svou zem zastyděl, když mne bývalý palestinský ministr
zahraničí upozornil, že EU navzdory své jisté pasivitě stále představuje jistou
naději, ale ČR je dnes zcela poslední zemí, která by mohla tuto naději jakkoliv
posílit. Rychle jsme zapomněli na vlastní zkušenosti okupované země.
Jak
vnímáte českou účast v multilaterálním paktu obranné politiky – NATO od
našeho vstupu v roce 1999? Americká strana kritizuje, že evropští členové
Aliance pokrývají pouze 25% rozpočtu a generální tajemník přímo varoval českého
premiéra, že další snižování nákladů na obranu dostává ČR do pozice černého
pasažéra. Směřuje český stát k pozici pasivního příjemce obranných záruk?
Náš vstup do NATO jsem jako ministr zahraničí podpořil a
12.března 1999 jsem v knihovně prezidenta Harryho Trumana nedaleko Kansasu
spolu s přítelem Bronislawem Geremkem a Jánosem Matonyim (tehdy ministři
zahraničí Polska a Maďarska) svým podpisem naše členství stvrdil. Nikdy
jsem toho nelitoval. A to přesto, že jen o týden později nás NATO konfrontovalo
s nesmírně složitým dilematem a to rozhodnutím Aliance bombardovat bývalou
Jugoslávii. Jako novopečený členský stát jsme loajálně podpořili NATO a byli
jsme si plně vědomi, že nemůžeme vetovat rozhodnutí, které bylo učiněno
jednomyslně několik měsíců před naším vstupem. Současně jsem však zahájil
jednání o tzv.česko-řecké mírové iniciativě, jejímž smyslem bylo dialogem
uvnitř Aliance dosáhnout ukončení bombardování, příměří a návrat
k diplomatickému jednání a časem i k dohodě o Stabilitě regionu. Iniciativa byla ostře kritizována českým
pravicovým tiskem, ale hodnocena pozitivně řadou ministrů zahraničí
z evropských členských států NATO, například Thorbjornem Jaglandem, který
se později stal i premiérem Norska a pak generálním tajemníkem Rady Evropy. A
samozřejmě to pomohlo při obnovování styků s poválečným Srbskem a vládou
Vojislava Koštunici.
Ještě bych dodal, že naše česko-řecká mírová iniciativa
obsahuje formulace, které jsou velmi podobné formulacím, které si o něco
později našly cestu do Rezoluce RB OSN 1244. Tato rezoluce byla závažně
porušena pozdějším vyhlášením nezávislosti Kosova. Naštěstí Kosovo bylo uznáno
jen menšinou (asi 38%) členských států OSN (včetně ČR,ale bez Slovenska), jehož
členem se Kosovo nestane, dokud nedojde k dohodě se Srbskem, kterou by
mohla a měla zprostředkovat Evropská unie.
Nemyslím si, že se ČR dostává do pozice černého pasažéra.
Za prvé jsou naše náklady na obranu srovnatelné s náklady řady evropských
členských států NATO. Za druhé se účastníme řady zahraničních misí, např.
v Kosovu, Afghánistánu a i v Iráku, i když tam invaze neměla mandát
OSN a postoj členských zemí NATO byl nejednotný. (Osobně jsem tehdy jako
předseda VS OSN tuto invazi ostře kritizoval). Nepochybně nepatříme
k nejpasivnějším příjemcům obranných záruk. A nakonec v těchto dnech
i USA uvažují o poměrně rozsáhlých škrtech ve svých nákladech na vojenské
účely.
V souvislosti
s obrannou politikou jste byl kritikem amerického radaru v Brdech pouze na
základě bilaterální spolupráce. Zmiňujete též, že tím zbytečně škádlíme Rusko a
chováme se k němu dlouhodobě zbytečně konfrontačně. Můžete vysvětlit svůj
postoj?
O „škádlení“ jsem nikdy nehovořil. Zbytečně konfrontační
postoj k Rusku jsem už zmínil. Jsem přesvědčen, že je jak v našem,
tak i v evropském zájmu s Ruskem spolupracovat a to na základě
principu plného respektování suverenity a vzájemné výhodnosti. Dovedu si
představit smysluplnou spolupráci jak EU, tak i NATO s Ruskou federací.
Naopak snahy Rusko izolovat považuji za nebezpečné a kontraproduktivní. Můj
postoj je srovnatelný s postojem prezidenta Václava Klause.
Americký radar jsem kritizoval, protože šlo jen o
bilaterální projekt mezi USA a ČR, který nebyl schválen Aliancí a navíc nebyl
schopen chránit všechny členské státy NATO, což by bylo porušením jednoho ze
základních principů Aliance. Navíc i podle amerických expertů šlo o
neekonomický projekt s technologií protiraketové obrany, která nebyla
úspěšně testována a prověřena. Nebylo jasné proti komu měl být ten projekt
zaměřen. Američané hovořili o potenciálních hrozbách z Iránu a původně ještě
ze severní Koreje. Někteří čeští politici, např.premiér Topolánek hovořil o
hrozbě z Ruska. Systém by tedy vedl nejen k nedostatečné obraně,
nejasným výdajům, ale i k novému napětí, které v Evropě skutečně
nepotřebujeme.
Domnívám se, že systém navržený prezidentem Obamou, tedy tzv.European Phased Adaptive Approach (EPAA), si zaslouží
důkladnější pozornost, i když některé jeho aspekty, např.instalace systémů Aegis
Ashore v Rumunsku a SM-3 IIA v Polsku pochopitelně znepokojují Rusko a bude
zapotřebí to s ním projednat.
Působil
jste jako předseda Valného shromáždění OSN. Jak vnímáte současný zásah sil NATO
v Libyi, zaštítěný rezolucí OSN číslo 1973 s mandátem na bezletovou
zónu?
Jsem rád, že Česko v tom nijak aktivní roli nehraje. Souhlasil jsem s
rezolucí RB 1973/2011, která opravňuje mezinárodní společenství zajistit nad
Libyí bezletovou zónu a tím zabránit vládnímu letectvu Muammara Kaddáfího bombardovat
civilisty. To se mi zdálo rozumné i proveditelné. Bezletová zóna byla zajištěna
velmi rychle. Spojené státy se pak do značné míry stáhly a vojenské velení
převzala Aliance, s velkou aktivitou Francouzů a některých dalších evropských zemí.
Jenomže nyní, kdy NATO bombarduje libyjské cíle, které jsou sice deklarované
jako ryze vojenské, ale přitom umírají libyjští civilisté, tedy lidé, kteří
měli být podle rezoluce RB chráněni, tak mám s další podporou velký
problém. Kaddáfího režim, který se měl podle spojenců zhroutit jako domeček z
karet, již několik měsíců relativně úspěšně vzdoruje rebelům, přestože ti plně
využívají aktivní podpory Aliance. Jsem přesvědčen, že by generálové měli nyní
dát možnost diplomatům vytvořit prostor pro vyjednávání. Aliance by se měla
vyhnout porušování mandátu rezoluce Rady bezpečnosti a měla by se co nejdříve držet
přesně mantinelů, které rezoluce 1973 jasně vymezuje.
Za znepokojivou považuji i skutečnost, že spojenci nemají jasno koho
vlastně rebelové v Benghází reprezentují. Jsou mezi nimi nejrůznější
opoziční skupiny, kde jsou třeba mladí vzdělanci, frustrovaní z absence
jakýkoliv perspektiv pro sebe, či z korupce daného režimu. Jsou tam ale také
islamističtí radikálové, prokapitalističtí liberálové, a samozřejmě zástupci
východních kmenů, kterým Kaddáfí neumožnil stejný přístup
k nezpochybnitelnému bohatství Libye, jakému se těšil jeho vlastní kmen a
některé další západní kmeny. Je to prostě velmi heterogenní uskupení,
v němž se nedávno rozhořely čistky, boje i vraždy. Myslím si, že
zahraničně-političtí experti by měli nejdříve pečlivě tuhle situaci analyzovat
a teprve pak by měly vlády uvažovat o uznání bengházského Výboru, který ovšem
nekontroluje celé území Libye, což je běžně jedna z hlavních podmínek pro
uznání za legitimní vládu daného teritoria. Rovněž považuji za chybu některých
českých médií a politiků, kteří zjednodušeně srovnávají takzvané „arabské
jaro" (bez jakékoli diferenciace mezi třeba Egyptem a Tuniskem na jedné
straně a Jemenem, Bahrajnem a Sýrií na druhé) s naším rokem 1968 nebo 1989. Tohle
neinformované vidění nejen neumožňuje situaci pochopit a orientovat se
v ní, ale vše jen zamlžuje a zkresluje. Vytvořená očekávání pak nutně
povedou k rozčarování a zklamání.
V době kdy
připravujeme tento rozhovor, dosahují civilní oběti represí
syrského režimu třech tisíc. Nemáte pocit, že okolní svět může vnímat
libyjský zásah jako precedens, který značí politiku pod praporem principu
Responsibility to protect- tudíž by měl logicky následovat zásah v Sýrii,
kde státní aparát též masakruje civilisty?"
syrského režimu třech tisíc. Nemáte pocit, že okolní svět může vnímat
libyjský zásah jako precedens, který značí politiku pod praporem principu
Responsibility to protect- tudíž by měl logicky následovat zásah v Sýrii,
kde státní aparát též masakruje civilisty?"
Údaje o
civilních obětech se liší. Řada západních pozorovatelů a lidsko-právní
organizace píší o dvou tisících mrtvých, ale i mnoha zraněných a ještě více
uvězněných odpůrců režimu Bašíra Asáda. Nechci se však dohadovat o
statistikách. Krveprolití je evidentně rozsáhlé a je třeba mu rychle zabránit.
Rezoluce 1973, která umožnila libyjský zásah, nedovoluje intervenci pozemními
vojsky a nebyla schválena podle principu Responsibility to Protect (R2P). Jsem
velkým stoupencem R2P, který byl poprvé projednáván v OSN za českého
předsednictví, když díky kanadské iniciativě vznikla Mezinárodní komise pro
intervenci a státní suverenitu (ICSS), jejíž zpráva, bohužel, nebyla národními
vládami přijata. Říkám bohužel, neboť ICSS doporučila, myslím vhodně, splnění
šesti konkrétních kritérií než by bylo možné přistoupit k vojenské
intervenci proti státu, který se dopouští genocidy, válečných zločinů, zločinů
proti lidskosti či etnických čistek. Mechanismus R2P musí jasně odlišit tuto
mezinárodní intervenci od principu tzv.preventivní války, kterou s cílem
změny režimu, který považoval za nedemokratický (nebo za nepřátelský vůči USA)
prosazoval bývalý prezident George W.Bush. U nás se s touto myšlenkou
ztotožnil například můj nástupce Cyril Svoboda. Princip R2P je definován ve
článcích 138 a 139 Závěrečného dokumentu OSN Summitu z roku 2005 a ještě
je rozpracován v rezoluci 1674/2006 a zatím naposled ve zprávě současného
generálního tajemníka OSN Ban Ki-moona z roku 2009. Podle těchto kritérií
(podle mne stále relativně obecných) nelze použít R2P proti současné syrské
vládě. Je však třeba vyvinout na syrský režim co největší tlak a zastavit tak
represe, které by mohly začít připomínat události z roku 1982. Tehdy ovšem
zahynulo více než 30 000 obyvatel a diktátor Hafíz, otec současného
prezidenta Bašíra Asáda, (Bashar al Assad) to tenkrát obhajoval nutností
potlačit vzpouru radikálních fundamentalistických islamistů, jejichž myšlenky
dnes asi nejlépe reprezentuje Al-Kajdá. K největšímu krveprolití došlo
tehdy ve městě Hamá, tedy stejném městě, které je dnes svědkem největších bojů
a kde údajně má Muslimské bratrstvo tradičně velkou podporu.
I
v nedávné minulosti poukazovala řada expertů na skutečnost, že se
prezident Bašír Asád pokouší prosadit jisté reformy, ale naráží na silný odpor
konzervativních generálů a politiků z dob svého otce a i na některé své
příbuzné. Ti vždy argumentovali, že jakékoliv větší uvolnění a svobody okamžitě
zneužijí právě radikální islamisté a bránili tak své vlastní mocenské
postavení. Situaci v Sýrii je třeba podrobit seriozní a citlivé analýze,
ale především je nutné zastavit současné ozbrojené střety a zahájit jednání.
Prezidenta Bašíra Asáda je třeba dotlačit k okamžitému splnění vlastních slibů,
například by měl okamžitě oznámit datum příštích parlamentních voleb, které se
musí konat ještě letos. Svobodné parlamentní volby a reformní kroky před
několika dny slíbil ministr zahraničí Walid al Moallem a prezident Asád to
potvrdil na schůzce s arabskými i jinými zahraničními diplomaty. Na plnění
slibů a ukončení bojů by měla dohlédnout nejen OSN, ale především Liga arabských
států, jejíž úsilí by měla podpořit i Evropská unie.
Děkuji za rozhovor.
Jakub Janda
Publikováno v Revue politika
--
Jan Kavan je
bývalý český politik, místopředseda vlády a ministr
zahraničních věcí, senátor, poslanec a také předseda Valného shromáždění OSN.
Vystudoval mezinárodní
vztahy na London School of
Economics and Political Science a
poté historii a politiku na univerzitách v Readingu a v Oxfordu. V Londýně založil a řídil agenturu Palach Press a
dvě nadace podporující disidenty- Nadaci Jana Palacha a Východoevropskou
kulturní nadaci, která vydávala i prestižní čtvrtletník East
European Reporter.
Po návratu z londýnského exilu působil v Občanském fóru, stal se poslancem Federálního shromáždění. V roce 1996 byl
zvolen senátorem a v
letech 1998-2002 byl ministrem
zahraničních věcí ČR. V letech 2002-2003 byl
předsedou Valného shromáždění OSN. V červnu 2002 byl
zvolen poslancem a až do roku 2006 pracoval jako místopředseda zahraničního
výboru PS.