S předním
českým exilových spisovatelem o německé zkušenosti s historickou vinnou,
toleranci vůči neonacistům a míře svobody, jakou je třeba bránit. Psáno pro Respekt.cz a Moderni-dejiny.cz.
Pane
Filipe, nedávno jsem hovořil s Petrem Robejškem o vnímání německé
historické vině. Jeho argumentem je, že další sypání popela na hlavu není
potřeba, že stačí vědění, jak moc se německá společnost za sedmdesát let
změnila. Jak Vy osobně vnímáte veřejné
vyjádření lítosti německého prezidenta Gaucka při cestě do Lidic?
Jsem neochvějně přesvědčen o tom, že Joachim
Gauck, původním povoláním hluboce v Boha věřící evangelický pastor, do roku
1989 jedna z vedoucích osobností odporu proti totalitnímu režimu v bývalé NDR,
by se do Lidic vypravil, i kdyby do České republiky přijel jen jako turista.
Takže jeho oficiální, diplomaty předem
protokolárně dojednaná cesta do Lidic, nebyla pro Joachima Gaucka příležitostí
vyjádřit před televizními kamerami v Lidicích veřejně lítost, což se očekávalo,
ale výrazem jeho pevně v křesťanství zakořeněné víry, že člověk nese velkou
část odpovědnosti i za zlé činy svých hříšných předků.
Ale je
toto sypání si popela na hlavu stále nutné?
Sdělil jste mi, pane Jando, že dr. Petr Robejšek,
politolog působící v Hamburgu, který se v německé problematice vyzná, což mohu
potvrdit, tvrdí, že další sypání popele na německé hlavy už není aktuální, že
stačí vědění, jak moc se německá společnost - dr. Robejšek jistě myslí k
prospěchu - za uplynulých sedmdesát let změnila.
Politolog a vědec Petr Robejšek má pravdu. Dospěl k ní studiem pramenů z výšin exaktní vědy i zdejšího realného a politického života, takže i já, v politologické vědě amatér, mohu na základě vlastních, téměř čtyřicetiletých zkušeností života v Bavorsku, Robejškovo tvrzení potvrdit a odvážit se říci několik snad už patetických vět, v nichž se pokusím ve třech bodech stručně shrnout část mého positivního názoru na vývoj Německa, po roce 1945 právem materiální, duchovní i mravní ruiny.
Které
to jsou?
Žádný totalitní stát neprodělal v moderních
dějinách tak rychlý a trvalý přerod z nelidské diktatury do fungující
demokracie, která svým občanům zajišťuje - dosud a kdo ví, jak dlouho ještě? -
svobodný život v bezpečí a v hmotném blahobytu, jako v květnu 1949 na troskách
nacistického Německa založená Spolková republika Německo.
Nedoceněný zůstává dosud v dějinách Evropy -
neobávám se řící - kulturně-společnsko-sociální počin západního Německa, totiž
fakt, že po skončení druhé světové války přijalo a integrovalo asi 11 milionů
(některé prameny uvádějí až 14 milionů) z východní Evropy odsunutých Němců,
"Gastarbeitery" z Itále, ze Španělska a hlavně z Turecka, politické
uprchlíky z tak zvaných "socialistických států", z Chile, z Číny, z
Afriky i ze Středního Východu.
Žádný demokratický stát v Evropě neposkytl
politickým uprchlíkům, kteří v NSR žádali o asyl - mám na mysli i 60.000
českých emigrantů po srpnu 1968 a až do léta 1989 - tak dokonalé hmotné
zajištění, zdravotnickou péči a bezpečí, jako německé úřady v západní části
země.
Nepřísluší mi hodnotit hospodářský vývoj v západním Německu po roce 1949. Jen
zjišťuji: Patnáct let po druhé světové válce patřila - a patří dodnes -
Spolková republika Německo mezi tři vedoucí světové velmoci ve všech odvětních
vyspělého průmyslu.
Nehodlám se zabývat stinnými stránkami ve
vývoji dnešního Německa, tento zapeklitý problém se dosud - bezuspěšně -
pokoušejí aspoň zčásti osvětlit zdejší politici, ekonomové, politologové,
filozofové, novináři i spisovatelé, jako třeba nositel Nobelovy ceny za
literaturu Günter Grass, který v zápalu svého zanícení v boji proti - prý -
zahnivající německé demokracii propadl nedávno v básni do primitivního, leč
nebezpečného antisemitismu. V této souvislosti však musím přiznat, že jakási
podivná odrůda jakoby liberálními frázemi zastřeného antisemitismu, v Německu -
a nejen v Německu, - skutečně existuje.
Popisujete
velké – tedy politické dějiny. V Německu žijete velkou část svého života,
setkáváte se s popisovanými jevy i v denním životě?
Mohu uvést jen několik případů z okolí mého
"životního prostoru" v bavorském městečku pod Alpami.
S majetnou S.D.,osmdesátiletou dámou, majitelkou hříšně drahého piana značky Steinway a jednoho prý pravého Van Gogha, skoro naší sousedkou, žijící z bohatých tamtiém, které ji jako spolumajitelce vynáší jeden významný německý deník, jsem se nedávno zapletl do vzpomínek na mého kamaráda z mládí v Ostravě Ericha Preise.
S majetnou S.D.,osmdesátiletou dámou, majitelkou hříšně drahého piana značky Steinway a jednoho prý pravého Van Gogha, skoro naší sousedkou, žijící z bohatých tamtiém, které ji jako spolumajitelce vynáší jeden významný německý deník, jsem se nedávno zapletl do vzpomínek na mého kamaráda z mládí v Ostravě Ericha Preise.
Když jsem vzpomínání skončil zjištěním, že
Erich šel v roce 1943 v Osvětimi do plynu, madame S.D. jen suše
poznamenala: "Ale Erich byl přece
Žid..." Z intonace jejího zjištění, že Erich byl Žid, jsem vyrozumněl, že
všichni Židé šli tehdy přece do plynu, taková tehdy byla doba, tak co...
Setkal
jste se i s dalšími stereotypy?
Právník v důchodu, demokrat a prý křesťan, si
po třetím poháru červeného a na závěr našich úvah o osudu Židů v třetím
"rajchu" povzdechl: "S
těmi Židy jsme za Hitlera zacházeli v koncentračních táborech strašně. Na
plynové komory nechci ani pomyslet. Když jsme se těch Židů chtěli zbavit,tak
jsme je měli vypovědět ze státních služeb, zakázat jim provozovat advokátní
kanceláře, lékařská povolání, vyučování na univerzitách a gymnasiích, jejich
banky, obchody a podniky bych postavil pod arijakou kontrolu, ale jinak bych
nechal Židy na pokoji."
Od té doby jsem se shora citovaným advokátem
ve výslužbě nevypil ani sklenici minerálky. O agresivních pravicových
radikálech, o neonacistech - však je v Praze, v Brně a jiných městech máte také
- bych raději pomlčel. Ale uvedu aspoň jeden příklad: Do našeho městečka pod
Alpami přihlásili nedávno neonacisté demonstraci. Obecní rada jim demonstraci
samozřejmě zakázala, ale soud v okresním městě dospěl k názoru, že neonacisté
mají ústavou zaručené právo vyjádřit svá stanoviska, a že tedy demonstraci soud
povoluje.
Jak to
probíhalo?
V následující letní neděli se do našeho
městečka z celého Bavorska sjelo asi 120 povětšinou holohlavých nácků, a
protože jsme my, občané sdružení ve spolku "Gegen Nazi",("Proti
nacistům") veřejně prohlásili, že těm náckům jejich pochod městem všemi
prostředky překazíme, tak v neděli k nám dorazily čtyři stovky policistů s
úkolem chránit soudem povolenou demonstraci naonacistů před pravděpodobnými
útoky místních obyvatelů.
Zdejší soudy, Ústavní soud není v tom směru
vyjímkou, hrají s námi, občany, ve věci naonacistů, jak česky říká
"habaďůru". Připomínají nám, že jsme přece právní stát, který všem
zajišťuje svobodný projev, tedy garantuje i nám, občanům, svobodu projevu proti
neonacistům. Jaká velkorysost!
Děje se
to, co popisujete, i na celoněmecké úrovni?
Z vládního pozadí v Berlíně zaslechneme tu a
tam hlasy našich volených poslanců, kteří nás jazykem více nez obezřetným
vyzývají k občanským protestům proti neonacistům, nicméně nám však zároveň a
opět připomíjají, že jsme právní stát, a že tedy případné naše žaloby žadající
soudní zákaz neonacistických spolků a sdružení, nemaji ani u Ústavního soudu,
který chrání práva všech občanů, naději na úspěch.
Zlobí mě ten vládně-úředně-soudní oportunismus:
Německé soudy nejsou schopné neonacisty - především a zvláště v Německu! -
zakázat, ale aby se před cizinou mohly předvádět coby zastánci aktivní
demokracie, tak nás, občany, vyzývají k protestům proti agresivním
naonacistům.
Rozdělení rolí, jakýsi už několik let
zaběhnutý perverzní rituál, lze popsat takto: Soudy, i ten ústavně
nejvyšší,
náckům jejich spolky, sdružení, demonstrace, jejich štvavý tisk povolují, a my,
občané, můžeme však proti neonacistům svobodně protestovat, takže, jak se česky
říká, vlk se nažere a koza zůstane celá... Německý básník, nevím teď který,
napsal verše, které se pokusím zpaměti, asi nepřesně, citovat: Wenn ich an Deutschland denke in der Nacht, bin
ich um meinen Schlaf gebracht...¨ Překládám do češtiny: Myslím-li na Německo v
noci, jsem okraden o spánek, není mi pomoci.
Někteří
tvrdí, že právě zajištění svobody politického projevu, je jedním ze znaků
institucionálního vyrovnání se s minulostí. Pozorujete za ty léta, co
v Německu žijete, ještě jiné projevy toho, jak se Němci vyrovnávají se
svou minulostí? Jedním z velkých kroků byla iniciativa německé liberální
levice, když mladí začali chodit za svými rodiči a ptát se jich, co dělali za
války.
Když nikoliv někteří, ale četní, i tady v Německu tvrdí, že zajištění svobody politického projevu je jedním ze znaků vyrovnání se s minulostí, tak mají pravdu. Toto zjištění mě však provokuje k otázce: Vztahuje se v Německu - i jinde - zákonem garantovaná svoboda politického projevu i na propagandu zločineckého nacismu? Odpověď na otázku je i po první spotánní rozvaze jednoznačná: V žádném případě a nikdy ne!
Když nikoliv někteří, ale četní, i tady v Německu tvrdí, že zajištění svobody politického projevu je jedním ze znaků vyrovnání se s minulostí, tak mají pravdu. Toto zjištění mě však provokuje k otázce: Vztahuje se v Německu - i jinde - zákonem garantovaná svoboda politického projevu i na propagandu zločineckého nacismu? Odpověď na otázku je i po první spotánní rozvaze jednoznačná: V žádném případě a nikdy ne!
Proč
ne?
V Německu, v zemi, v níž velká většina občanů
už tradičně a disciplinovaně - více než kde jinde - disciplovaně respektuje
zákony, což nám tady dnes usnadňuje i obyčejný život, protože víme na čem jsme,
co si můžeme dovolit a co ne, skrývá shora citovaná, jednoznačná odpověď
nejeden háček, ne-li velký hák, totiž zapeklitý problém se zákony, jak se
německy říká "an sich", i s vyrovnáváním se s nacistickou minulostí
"třetí říše". Uvedu jen dva
příklady.
Když se po roce 1945 mnozí soudci museli
zodpovídat za v době nacismu vynesené rozsudky smrti nad "nepřáteli
říše" nad "rasově méněcennými podlidmi", tak se hájili tvrzením,
že jako soudci nemohli jinak, než rozsudky vynést podle tehdy platných, vládou
schválených zákonů, takže jsou de jure vlastně nevinní. Mnozí soudci ve
služnách nacistů byli osvobozeni, takže po roce 1949 opět oblékli taláry a
soudili až do důchodu, tentokráte podle v západním Německu platných zákonů...
První západoněmecký kancléř Konrad Adenauer
povolal do svých kabinetů a do vysokých vládních funkcí i četné nacisty, prý
odborníky, bez nichž se prý nemohl obejít.Že v západním Německu chyběli v roce
1949 odborníci v oblasti státní správy, práva atd, je pochopitelné, když
uvážíme, že ty schopné nacisté vyhnali do exilu nebo strčili do koncetračních
táborů. kde většina nepřežila.
A byla
jiná varianta?
Dnešní historici, ne všichni, ale je jich
dost, tyto dvě shora uvedené zahambující skutečnost vysvěltuji, za prvé, krajně
nebezpečnou situací, v níž se západní Německo a s ním i celá západní
demokratická Evropa, ohrožená v době "studené války" Sovětským svazem
a jeho satelity, nacházela, takže bývalí nacisté přišli vhod.
A za druhé: V decimovaném západním Německu, v
ruinách měst, měla po roce 1945 a vlastně až do poloviny padesátých let, mládež
a mladí muži, kteří nebyli v zajetí - a těch bylo málo...- jiné starosti, než o
vypořádání se s nacismem. Tehdy, v troskách rozbombovaných měst a v marasmu,
který v zemi zanechali nacisté, šlo lidem, kteří přezili, jen o přežití.
Byl
v té době tento zápas vnímán v morálně-historické rovině? Nešlo pak
skutečně o existenční či ekonomické motivace?
V době západoněmeckého "Wirtschaftswunder" - "hospodářského zázraku"-, od poloviny padesátých let v prudce stoupající životní úrovni, nešlo lidu tak ani o politické spletilosti, o historicky trapnou minulost, jako spíše o to, zajistit si existenci, slušné bydlení, pořídit si pračku, televizor nebo "volkswagena"a o první cestu autem k moři do Itálie.
Počátkem šedesátých let se však atmosféra v
zemi radikálně měnila, což politické strany, ať už konzervativní nebo levicové,
neregistrovaly a nepochopily. V té době totiž dospívali mladí lidé narození už
po válce, tedy nezatíženi osobně zpáchanými hříchy v době nacismu a právem,
poprvé v německých dějinách dvacátého století, kritičtí k tak zvanému prvnímu
německému "právnímu státu", německy "Rechtsstaat", který se
po dvaceti letech existence zbyrokratizoval a nebyl schopen nebo se nechtěl
vypořádat s dědictvím po nacistech.
To byla doba, mám na mysli leta 1966 až 1968,
kdy především převážně levicově orientovaná mládež na německých univerzitách
počala svým v konzumním blahobytu zabydleným otcům, dědům i univerzitním profesorům
starších ročníků, klást otázky, jako třeba:
Co jste dělali v době nacismu? Proč jste tomu gaunerovi Hitlerovi věřili? A
proč o svém selhání v letech nacistického teroru dodnes mlčíte?
Jak na
to starší generace reagovala? Někteří dnešní historici tuto vlnu
zainteresovanosti mladých vnímají jako zásadní krok pro vyrovnání se
s minulostí.
Němečtí otcové, dědové a starší ročníky, zatížené poklesky v době nacismu, znepokojené mládeži na jejich otázky neodpověděli. Ba naopak, obvinili ve sdělovacích prostředcích, které ovládali, mládež, že propadla komunistické propagandě, což mělo za následek, že právem na generaci svých otců rozezlená mládež počala na univerzitách provokativně "studovat" Mao-Ce-tunga a pod jeho portréty vytáhla v roce 1968 do boje proti hříšným otcům, proti "zahnívající" demokracii a demonstrovali za socialismus s lidským ksichtem, jak ho tehdy kázal a v Číně realizoval "velký Mao".
Zajímavé a dodnes opomíjené zjištění je, že německá maoisticky-revoluční mládež z roku 1968 považovala ještě v sedmdesátých letech minulého století Pražské jaro, protože se český lid chtěl tehdy zbavit komunistické nadvlády a opovrhoval Mao-Ce-tungem, za reakční hnutí.
Na okraj, jako ilustraci problému německé
"pokrokové" mládeže v roce 1968, poznamenávám: Vášnivým levicovým
revolucionářem maoistického typu byl v roce 1968 na univerzitě v Göttingenu i
Gerhard Schröder, budoucí sociálně-demokratický kancléř, dnes Putinův přítel ve
službě ruských oligarchů. Trapný konec německého revolucionáře z roku 1968...
Nastala
tehdy díky této iniciativě generační obměna v německém veřejném prostoru?
V revolučním zápalu nezbyl německé mládeži v
rušném roce 1968 čas vypořádat se s historickou vinou, se zátěží, kterou
Německo musí nést. Především akademické mládeži se však podařilo zeslabit vliv
zkostnatělé a někdy už opravdu reakční byrokracie na politické i kulturní dění
v západním Německu a postupně, jak "revolucionáři" roku 1968
dospívali, vystřízlivěli a zmoudřeli, vytlačili "pantáty" nakažené
kdysi nacistickým bacilem z vedoucích pozic ve státní správě, v kulturních
institucích, ve sdělovacích prostředcích a zčásti i v hospodářství.
Kdy
tedy podle Vás došlo ke skutečnému německému vyrovnání se s nacistickou
minulostí?
K opravdovému vypořádání se s nacismem došlo, bohužel opožděně, až po sjednocení Německa v devadesátých letech dvacátého století. S politováním a rozmrzen však konstatuji, že o vypořádání se s německou historickou vinou nemá v jedenadvacátém století německá veřejnost přílišný zájem, i když kritický zpracované materiály z dob nacismu vidíme skoro denně v televizi, čteme o nacistických zločinech v četných knihách i v zasvěcených odborných publikacích.
Čím to
je?
Je to asi tím, že nikoliv menšinu německých občanů, kteří vyspěli v blahobytu a v bezpečí pod štítem NATO, neděsí dnes jako před sedmdesáti lety zaniklý nacismus, ale aktuální strach z možné katastrofy eura, že jen s nevolí akceptují zglobalizovanou, jak jsem nedávno četl, cituji "novofeudální, nikým nevolenou, anonymní byrokracii v Bruselu", že mají dnes podivný strach z budoucnosti, odrůdu strachu, jaký od roku 1945 nepoznali.
Jsem však
přesvědčen o tom, že si v Německu se svou nacismem poznamenanou minulostí časem
dříve nebo později, spíše později, přece jen poradí. Je však problematické,
jestli Německo a s ním i Evropa, zvládne svou budoucnost v globalizovaném
světě? Na tuto otázku odpoví generace po nás.
Děkuji za rozhovor.
Děkuji za rozhovor.
Jakub
Janda
--
Ota Filip je jedna
z předních postav české exilové literatury.
Po maturitě pracoval v různých zaměstnáních (sportovní
redaktor Mladé Fronty, horník, v letech 1968 – 1969 redaktor
ostravského nakladatelství Profil, dělník). V roce 1970 byl odsouzen za
podvracení republiky. V roce 1974 se nuceně vystěhoval do Německa. V Německu pracoval
jako publicista a komentátor a jako lektor nakladatelství Fischer Verlag.
Je členem Bavorské akademie věd a umění. Žije v podalpském městečku Murnau am
Staffelsee.
Jakub Janda Create your badge -----------------------------------------------------------
Chcete automaticky DOSTÁVAT NOVÉ ČLÁNKY z webu JakubJanda.com?
- mrkněte na Facebook
- koukněte na Twitter. Follow @JakubJanda_com