S ředitelem projektu Jeden svět na školách o reflexi minulosti u nastupující generace, smyslu práce s vlastní minulostí a roli vzdělání v české společnosti.
Pane
Strachoto, řídíte program společnosti Člověk v tísni Jeden svět na školách. Projekt se v posledních letech obrovsky
rozrostl. Můžete krátce představit vývoj tohoto ojedinělého projektu a jeho
dnešní podobu?
Vzdělávací program Jeden svět na školách, jak už je
ze samotného názvu patrné, bezprostředně souvisí s mezinárodním festivalem
dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět. Před dvanácti lety jsme
během tohoto festivalu začali poprvé pořádat speciální projekce pro
středoškoláky. Z jejich reakcí bylo zřejmé, že je dokumentární filmy mimořádně
oslovily. Poté jsme začali pravidelně navštěvovat prvních patnáct škol a
promítat dokumenty v rámci výuky. Vypracovali jsme metodiku, začali sestavovat
filmové sady a školit učitele, připravovat nové didaktické materiály a vydávat
doprovodné publikace. Oslovovali jsme další střední školy a později působení
rozšířili i na školy základní. V současné době využívá naše výukové materiály 2
900 základních a středních škol v České republice.
Dokumentární filmy Jednoho světa na školách se
často týkají bolestných a citlivých témat: válek, nedemokratických režimů,
přírodních katastrof, chudoby, nerovných příležitostí, rasismu a xenofobie.
Dílčí projekt Příběhy bezpráví se pak věnuje moderním československým dějinám. Většina
dokumentů autenticky zachycuje lidský příběh a pro studenty se tak filmy mohou
stát až jakýmsi iniciačním zážitkem, stávají se očitými svědky. V tomto smyslu
může jedna silná emoce vyvolaná filmem znamenat více než stovky stránek z
učebnic. Školní promítání mladému člověku často přináší první „potkání se“ s
nějakým jevem či problémem, vede ho k hledání dalších informací a širších
souvislostí, k formulaci vlastních názorů. Může v něm otevřít tolik potřebnou
sociální citlivost a poznání, že lidé v těžké životní situaci nežijí jen tisíce
kilometrů daleko, ale třeba v sousedním bytě nebo čtvrti.
V
čem podle Vás osobně spočívá role Jednoho
světa na školách pro dnešní českou společnost?
Snažíme se přispívat k výchově demokraticky
smýšlejících a jednajících mladých lidí, občanů, kteří se budou aktivně podílet
na životě společnosti s vědomím vlastní spoluzodpovědnosti. A k tomu směřují
naše výukové sady. Na reálných životních situacích přibližují základní
společenské hodnoty a problémy a výzvy současného světa.
Hodně se věnujeme mechanismům fungování totalitních
režimů, včetně komunistického Československa - téma naší nedávné totalitní
minulosti je bohužel ve výuce na mnoha českých školách přítomno velmi málo nebo
vůbec. Přitom je to období, které je v mnohém pořád živé a ovlivňuje naši
současnost. Považuji za důležité zprostředkovat žákům zkušenost, že svoboda a
demokracie není danost, že je lze ztratit, a proto je nutné o ně pečovat. Proto
pořádáme dílčí projekt Příběhy bezpráví – měsíc filmu na školách, během kterého
každoročně v listopadu probíhají na stovkách základních a středních škol
projekce dokumentárních filmů o komunistickém Československu. Po projekcích
následují debaty s lidmi, kteří poznali bezpráví tohoto režimu na vlastní kůži,
tedy například s bývalými politickými vězni a dalšími jinak perzekvovanými. Letošní ročník je zaměřen na normalizační „husákovské“
Československo a doposud se do něj přihlásilo více než 700 škol.
Také udělujeme Cenu Příběhů bezpráví za odvážné
postoje a činy v období let 1948 až 1989, která je plně v režii studentů.
Osobnosti nominují středoškoláci a o výběru laureátů rozhoduje studentská
porota. Také projekt Příběhy bezpráví – z místa, kde žijeme vede žáky škol k
poznávání příběhů konkrétních lidí. Několik desítek prací, krátké filmy,
multimediální aplikace a výstavy jsou v rozporu s tradovanou představou, že
mladé lidi naše minulost nezajímá. Je jen potřeba hledat formy, které jejich
pozornost přitáhnou.
Jak
vy osobně vnímáte, že do systému institucionalizovaného vzdělávání v Česku čím
dál více zasahují i nestátní subjekty, jako je Člověk v tísni nebo sdružení
PANT provozující portál www.moderni-dejiny.cz? Neplní tak vlastně roli, kterou
by měl plnit stát prostřednictvím škol?
Myslím, že postavení nestátních organizací v
systému vzdělávání je nezastupitelné a výrazná aktivita těchto organizací
nemusí nutně znamenat, že stát selhává. V případě našeho školství ale platí, že
nestátní organizace mnohdy roli relevantních státních institucí suplují. Tak by
to být nemělo. Domnívám se, že stát by měl tyto organizace zvát k debatě o
dílčích tématech a úkolech i k nastavování dlouhodobých koncepcí a cílů, mohly
by být respektovanými partnery – kvůli jejich zkušenosti a reálnému zájmu o
věc. „Nestátní“ ale zároveň nemá znamenat, že se tyto organizace budou vůči
státu vymezovat tak říkajíc za každou cenu. I to se občas děje.
Dostává
se vám od státu dostatečné podpory?
Od vzniku programu Jeden svět na školách, tedy od
roku 2001, získáváme grantové finanční prostředky od ministerstva školství a
ministerstva kultury a také od ministerstva zahraničí, které podporuje aktivity
týkající se rozvojové spolupráce. Nicméně na projekt Příběhy bezpráví zaměřený
na poválečné československé dějiny jsme od ministerstva školství čerpali
finanční příspěvek v letošním roce poprvé, a to v rámci evropských
strukturálních fondů.
Existuje
mnoho průzkumů, které zkoumají dnešní generaci středoškoláků. Řídíte projekt,
který se s těmito mladými lidmi potkává ve velkém. Jak na vás tato generace
působí?
Je ošemetné generalizovat, navíc nejsem sociolog.
Pokud vyjdu ze zkušenosti projektů Jednoho světa na školách, tak se žáci a
studenti při určitém zjednodušení dají rozdělit do tří skupin. Jednu tvoří ti
nejaktivnější, kteří se do našich projektů zapojují nejčastěji. V druhé skupině
jsou žáci, kteří potřebují podnět, motivaci, vzor. Základní impuls jim mohou
dát vrstevníci z první skupiny, ale může se jím stát i silný zážitek, třeba
dokumentární film. Třetí skupinu pak představují studenti, kteří přijímají svět
kolem sebe pasivně, často jsou otrávení už jen z toho, že někdo vyžaduje jejich
pozornost. Odhaduji, že v případě první skupiny jde o méně než deset procent
středoškoláků, těch ze třetí skupiny může být tak třetina. Jeden údaj je ale nezpochybnitelný:
výrazně aktivnější, zodpovědnější a spolehlivější jsou holky. Doufám, že mnohé
z nich jednou uspějí a objeví se ve vedoucích pozicích v úřadech, firmách a
také v politice, že naruší ten nepřirozený stav - tedy drtivou mužskou převahu
v důležitých funkcích.
Z dotazníkového šetření, které jsme uskutečnili
mezi českými středoškoláky na jaře letošního roku, také vyplývá, že jen 20 %
studentů si myslí, že mohou ovlivnit řešení společenských problémů. Jsou
rozčarovaní z velkých politických stran a velice kriticky vnímají korupci.
Jejich postoje jsou podle mého názoru podobné postojům starších lidí ovlivněným
komunistickou minulostí. Dvě desítky let, které od roku 1989 uplynuly, na
opravdu zásadní změny v myšlení lidí nestačí. Rodiče a učitelé dnešních
náctiletých byli většinou zvyklí na to, že se osobní názory na veřejné věci
nikde neprezentují – vždyť člověk stejně nic neovlivní a jenom si přidělá
potíže. Vedli je k tomu doma i ve škole. Dnešní studenti zkrátka nevyrůstají v
prostředí, kde je angažovanost ve veřejných záležitostech přirozená.
Již zmiňované dotazníkové šetření přineslo ještě
jeden zajímavý výsledek. Více než polovina studentů považuje život v
socialistickém Československu ve srovnání se současností za mnohem lepší, lepší
nebo srovnatelný. Oproti předchozímu šetření z roku 2009 přibylo těch, kteří ho
takto hodnotí. To je alarmující, ale nevyčítejme to dětem. Je to důsledek
pochybení světa dospělých.
Máte
pocit, že vaše projekty dokážou právě dospívající generaci ve velkém ovlivnit?
Jakým směrem?
Věřím, že Jeden svět na školách má na generaci
náctiletých vliv, který není zanedbatelný. Pokud bych tuhle víru neměl,
nedávalo by naše počínání smysl. Snažíme se jim zprostředkovat důležitá a
mnohdy opomíjená témata, vzbudit jejich zájem o svět kolem, vést je k
samostatnému a kritickému myšlení, aby nebyli snadno manipulovatelní populisty
a demagogy, kteří nabízejí zdánlivě jednoduchá řešení. Studenti, kteří jsou v
našich projektech nejaktivnější, mohou strhnout své vrstevníky, stát se lídry.
S trochou nadsázky řečeno, jsou nadějí do budoucna.
Děkuji
za rozhovor. Rozhovor vyjde na vzdělávacím
portálu www.moderni-dejiny.cz.
--
Karel
Strachota pracuje ve společnosti Člověk v tísni od roku 2001, nejprve jako
výkonný ředitel festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět.
Založil a dosud vede vzdělávací program Jeden svět na školách, který
školám nabízí dokumentární filmy a doprovodné metodické pomůcky k výuce
aktuálních témat současného světa a novodobé historie. Výukové sady programu
využívají pedagogové na více než 2 900 základních a středních škol. Další
aktivity jsou zaměřeny přímo na žáky, například Studentské filmové kluby,
Mezinárodní škola dokumentárního filmu, literární a výtvarné soutěže aj., s
cílem dlouhodobě podporovat aktivní účast mladých lidí na občanské společnosti.
Karel Strachota stál u zrodu projektů Příběhy
bezpráví (moderní československé dějiny), Být v obraze (mediální
vzdělávání) a Studentské volby („volby nanečisto“ na středních
školách). Spoluautorsky se podílel na řadě publikací, audiovizuálních pořadů a
metodických příruček.
Rozhovor vedl Jakub Janda - publicista, poradce poslance PSP ČR a projektový
koordinátor think-tanku Evropské hodnoty. Více na www.JakubJanda.com.
Jakub Janda Create your badge -----------------------------------------------------------
Chcete automaticky DOSTÁVAT NOVÉ ČLÁNKY z webu JakubJanda.com?
- mrkněte na Facebook
- koukněte na Twitter. Follow @JakubJanda_com