Krátký exkurz do vývoje české pozice v rámci EU, orámované několika strategickými rozhodnutími mezinárodněpolitického charakteru, zahrnující předpokládané scénáře budoucího vývoje českého postavení v evropském integračním uskupení.

 
V následující práci se budu zabývat jakýmsi makro pohledem, velkými politickými rozhodnutími a milníky, které definují a definovaly české postavení během přistupování a následného členství v EU. Jsem si plně vědom, že tento pohled na čistě politickou rovinu strategických rozhodnutí vlád je zjednodušující a plně metodologicky nevystihuje odpověď na hypotézu, jaká je současná česká pozice v rámci evropského integračního uskupení. Přestože je cílem práce zhodnotit současné postavení ČR v EU a nastínit možný budoucí vývoj (nevyužiji metodu scénářů, pokusím se jen nastínit budoucí vývoj, jak jej ze současných informací vnímám), musím v první části práce v krátkosti shrnout historický vývoj českých rozhodnutí o strategických otázkách v evropské integraci. Tento historický vývoj totiž definuje českou pozici v EU i dnes a je velice pravděpodobné, že bude i nadále ovlivňovat český směr.

Historické faktory ovlivňující pozici ČR při vstupu do EU

Po změně režimu v roce 1989 a z ní vyplývající změně v ústavních i úřednických funkcích (umožněné mj. lustračním zákonem) se značně změnilo směřování české zahraniční politiky k evropskému integračnímu procesu. Prezident Václav Havel reprezentoval rozsáhlou názorovou skupinu, která se řídila mottem „Návrat do Evropy“. Snaha o zapojení ČR do evropského integračního procesu se po diplomatické snaze v praktické politice projevila podáním české přihlášky k přistoupení do EU 1996. 

Jak budu argumentovat dále, zahraniční politika malého státu jako je ČR (evropskou politiku v tomto kontextu považuji za zahraniční politiku) je definována vnitrostátní politikou. Toto schéma se značně projevilo během vyjednávací fáze přistoupení ČR k EU (1998 – 2003). Jak píše tehdejší hlavní český vyjednavač přistoupení Pavel Telička[1], české postoje byly značně ovlivněny vnitrostátní situací – úřednická vláda Tošovského a opoziční smlouva, která umožnila menšinové vládě ČSSD existovat. Tyto dvě vlády kvůli své malé síle logicky nemohly poskytnout silný a jednoznačný mandát vyjednávacímu týmu. Jelikož pětileté vyjednávání podmínek o přistoupení ČR k EU naprosto zásadně definovalo české postavení v rámci společenství, je nepopiratelným faktem, že tehdejší nestabilita domácí politické scény ovlivnila českou pozici v době po přistoupení (2004).

Strategická rozhodnutí české vlády v otázkách evropské integrace od přistoupení po dnešek

ČR přistoupila k EU 1. 5. 2004 po pětiletém vyjednávání. Mezi strategická rozhodnutí, která musela tehdejší vláda (v případě Lisabonské smlouvy i český prezident) učinit, zahrnuji českou pozici k: Lisabonské smlouvě, Paktu stability a růstu, k tzv. Sixpacku a k dokumentu Euro Plus.

·         Česká republika přistoupila k Lisabonské smlouvě, avšak problém nastal s její ratifikací – její podpis si prezident Václav Klaus podmínil pozitivním stanoviskem Ústavního soudu. Pozice ČR, můžeme-li to takto subjektivně nazvat, byla na mezinárodním (evropském) poli ponížena – EU čekala na finální ratifikaci posledního člena (ČR) jen kvůli (jak někteří komentátoři tvrdili) tvrdohlavosti prezidenta Václava Klause. Přestože nechci zabíhat do detailů ratifikace Lisabonské smlouvy, tento moment se stal silně příznačným pro českou pozici v EU – český stát byl a je stále vnímán jako názorově nestabilní, euroskeptický a do značné míry nečitelný a nevypočitatelný.[2] Česká veřejná diskuse o pozici České republiky v EU je od roku 2003 vedena v rovině Václav Klaus vs. ostatní. Z vnějšího pohledu tak ČR působí jako rozhádaný stát, jehož evropskou pozici v politické a ideologické rovině určuje hlava státu. Tato skutečnost je silně kritizována pro svou právní, filosofickou i morální nesprávnost – prezident není dle Ústavy tvořitelem zahraniční politiky, ale jejím vykonavatelem.

·         Česká pozice k Paktu stability a růstu byla velice pozitivní, jelikož jak říkají komentátoři, Pakt stability a růstu je pouze potvrzením Kodaňských kritérií. Česká veřejná debata se Paktu na rozdíl od Lisabonské smlouvy téměř nevěnovala, jelikož sám Pakt je a ukázal se být pouze deklaratorním (nemá taxativně vymezené sankce vůči jednotlivým státům nedodržujícím pravidla stanovená paktem).

·         Postoj vlády ČR k tzv. Sixpacku, tedy sadě ekonomických a hospodářských pravidel směřujících k obnovení růstu v Eurozóně a její periferii (kam patří i ČR), byl značně příznivý. Tento postoj lze jasně vysvětlit, jelikož sixpack nepřináší federalizační tendenci, ale jeho prorůstová opatření a doporučení se silně shodují z hospodářským programem ODS. Ta v té době měla silný vliv na českou zahraniční politiku.

·         Postoj vlády ČR k dokumentu Euro+ lze pochopit po pohledu na vznik dokumentu a úmysl jeho tvůrců. Euro+ je považováno za „dítě“ francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho a německé kancléřky Angely Merkelové. Samotný text vyjadřuje vnitřní soudržnost členů Eurozóny a předpokládá spoluúčast zemí, které ještě nezavedly euro, ale v dokumentech primárního práva se k tomu zavázaly (což je případ ČR, která si nevyjednala výjimku, jako např. Švédsko). Euroskeptický premiér Petr Nečas, reprezentující euroskeptickou ODS, se tak k dokumentu odmítl připojit. S poměrně krátkým časovým odstupem lze stejně jako v případě Paktu stability a růstu označit Euro+ za pouze deklaratorní a nezavazující dokument. Proto česká pozice k těmto legislativním aktům nevzbudila v Evropě značnou pozornost.  

Aktuální otázka evropského fiskálního paktu

Fiskální pakt je mezivládní dohoda 25 zemí EU o právně vymahatelné přísnější rozpočtové kázni signatářských zemí, v plném znění nese název Smlouva o stabilitě, koordinaci a vládnutí v hospodářské a monetární unii[3]. Podepsalo jej 25 členkých států EU bez Velké Británie a České republiky. Na obrysech paktu se dohodlo všech 17 členských zemí eura na jednání Evropské rady 9. prosince 2011. Zbylých deset členů EU nevyloučilo, že se přidá taky. Pakt je na úrovni mezivládní dohody, jeho finální verzi přijalo 25 zemí EU na summitu 30. ledna, Česko a Británie se nepřidaly. Dohoda byla přistoupivšími státy podepsána 2. března 2012. Aby pakt vešel v platnost, musí ho ratifikovat alespoň 12 zemí do 1. ledna 2013. Tím dnem pak začne platit. Od ratifikace pak budou mít země rok na to, aby do své legislativy zavedly potřebné změny, nejpozději však do 1. ledna 2014. Pouze ty země, které potřebné změny zavedou do 1. března 2013, budou pak moci čerpat peníze z nového stálého záchranného fondu ESM. Cílem je zakomponovat fiskální pakt do unijních smluv během pěti let od doby, kdy vstoupí v platnost. Premiér Petr Nečas do smlouvy prosadil, že se k ní budou moci později přidat další státy.

Pakt přináší revitalizaci kodaňských kritérií i některých prvků Paktu stability a růstu, ovšem s implementovanými sankcemi, které nebudou závislé na politické vůli států, ale na stanoveném mechnismu. Roční strukturální deficit nesmí překročit 0,5 % HDP. Země, které mají dluh významně pod 60 % HDP, což je případ Česka, můžou mít schodek až jedno procento. Toto pravidlo zvané též dluhová brzda bude zavedeno do národních ústav nebo zákonů. Dluhová brzda bude obsahovat automatické opravné mechanismy, které se spustí v případě porušení podmínek. Navrhnou ji členské státy podle principů navržených Evropskou komisí. Zda je pravidlo vhodně implementováno a dodržováno, posoudí Evropský soudní dvůr. Ten také dostane pravomoci rozhodnout o pokutě rozpočtově nedisciplinované země až do výše 0,1 % HDP. Peníze vybrané na pokutách půjdou v případě země eurozóny do záchranného fondu ESM, u země neplatící eurem pak do rozpočtu EU. Zaveden bude také mechanismus, podle kterého budou členské země Evropské komisi předkládat plány na emisi dluhopisů, nebo svého dalšího zadlužování. Dopředu mají být také diskutovány a koordinovány velké ekonomické reformy. Země s velkým dluhem souhlasily se vstupem do Programu ekonomického partnerství, v němž budou Evropské komisi a Evropské radě předkládat plány na ,,trvalou úpravu" dluhu. Oba orgány pak budou plány připomínkovat a jejich dodržování hlídat. Trvalý záchranný mechanismus ESM spustí o půl roku dříve, už v červnu 2012. O prostředcích v něm bude rozhodovat kvalifikovaná většina, nikoliv už jednomyslný souhlas.

Česká pozice k evropskému fiskálnímu paktu je, jak již bylo zmíněno v odstavci týkajícím se Lisabonské smlouvy, jasně ilustrující aktuální české postavení v EU. Nečitelnost jednání českého premiéra budí údiv a nepochopení postoje. České vyčkávání a neargumentované nepřistoupení o dva měsíce později (v lednu 2012) je dalším potvrzením řetězce nejasného postoje ČR. Na rozdíl od Velké Británie, která svou euroskeptickou pozici deklaruje již po čtyři desetiletí a má vzhledem ke svým ekonomickým zájmům legitimní snahu o částečný izolacionalismus (Great Separation[4]), nemá ČR (alespoň to nebyl premiér Petr Nečas schopen jakkoliv vyargumentovat) jediný široce uznatelný legitimní důvod k Paktu nepřistoupit. Postoj premiéra a zároveň předsedy ODS je tak interpretován jako vnitrostranické vymezení v rámci české politické scény, ke kterému je jako nástroj využito nepřistoupení k Paktu (vnitrostranická – tedy vnitrostátní záležitost tak opět jasně reflektuje zájmy svých aktérů na mezinárodní pole, jak tomu již bylo v české unijní historii tolikrát).

Výhled – budoucí vývoj postavení ČR v EU

Následující vývoj tak samozřejmě nemůže být zaručen, predikce budoucího vývoje vychází vždy pouze z hypotéz. Vzhledem k rozsahu práce se nepokusím o komparaci několika scénářů, načrtnu pouze jeden ve střednědobém horizontu, který považuji za nejpravděpodobnější.

Pokud aktuální vláda ve složení ODS, TOP09 a VV vydrží v obdobném složení v horizontu let 2012-2014, kdy se mají konat řádné parlamentní volby a zároveň značně nezamíchá preferencemi voličů, bude následující vládu sestavovat levicová a europozitivní ČSSD. Pokud budeme předpokládat, že se do Poslanecké sněmovny dostane alespoň jeden ze subjektů Strana zelených či KDU-ČSL a levicové straně se podaří sestavit většinovou vládu, bude mít další premiér jednoznačný europozitivní mandát – všechny tyto tři strany jsou jak pro další českou integraci do struktur EU, tak přistoupení k fiskálnímu paktu. Koalice ČSSD s ODS nepřipadá v úvahu, případná, leč slabě pravděpodobná koalice ČSSD a TOP09 by stejně spojila dvě eurooptimistické strany. Nejméně pravděpodobnou variantou je koalice na levici – ČSSD a KSČM, které však ideově brání tzv. Bohumínské usnesení z pera grémia ČSSD.

Pokud tedy vyjdeme z předpokládaných možností příští vlády, nastíněných v odstavci výše, lze očekávat, že další vláda bude výrazně eurooptimistická – ať už bude vládnout od roku 2012 či 2014 (od regulérního termínu voleb). Vláda této tendence v evropské politice může téměř okamžitě přistoupit k fiskálnímu paktu (otázkou však zůstává, jak takový pakt v této době bude vypadat a zdali bude existovat a považován za relevantní) a pokusí se přesměrovat tendenci z centra na periferii, jakou prezentovaly vlády pod vlivem či vedením ODS. Směřování postavení České republiky je strategickou a zahraničněpolitickou záležitostí, z čehož vyplývá, že změna směru není otázkou několika měsíců.

Důležitým faktorem je též personální obsazení premiérského křesla a Černínského paláce. V současné vládě, kdy premiér plně reprezentuje evropské postoje ODS a ministr zahraničí silně proevropské preference (TOP09) dochází k silnému schizmatu – rozdvojení české evropské politiky. Jasným důkazem jsou dva státní tajemníci – jeden na Úřadu vlády (Vojtěch Belling) a druhý na Ministerstvu zahraničních věcí (Jiří Schneider) – i proto je postoj České republiky vnímán dvojznačně – výstupy z jednoho státu a dokonce jedné vlády se totiž liší. Budoucí vláda bude téměř jistě vedena ministerským předsedou v barvách ČSSD (aktuálně Bohuslav Sobotka), známým zvykem při rozdělování křesel v koalici je předání ministerstva zahraničí do rukou slabšího (menšího) koaličního partnera. Tím, jak předpokládám v odstavcích výše, bude ministr za Stranu zelených či KDU-ČSL, případně nestraník, vnímaný jako příznivec některé ze zmíněných stran. Pak by aktuální dvouřečnost kabinetu nebyla předpokládatelná, předseda vlády i ministr zahraničních věcí by sdíleli více či méně obdobné proevropské prointegrační tendence.

Zahraniční politiku, pod níž spadá i evropská politika, tvoří kromě vlády a Parlamentu (který cíleně opomínám, poněvadž jeho roli v této kombinaci nepovažuji za významnou) i prezident. Přestože je prezident podle Ústavy ČR pouze vykonavatelem zahraniční politiky a nikoliv jejím tvůrcem, tato normativní rovina není aktuálním prezidentem Václavem Klausem uznávána a aplikována. Jak bylo zmíněno v úvodu, prezident Václav Havel silně ovlivnil směr vývoje české zahraniční politiky, jak empiricky argumentuje Šárka Weissová[5]. Prezident Václav Klaus do české zahraniční politiky (respektivě do její rétorické a symbolické roviny, jak je vnímána v zahraničí při pohledu zvenku) silně promítá své euroskeptické postoje – shodné s postoji své mateřské ODS. Mandát skončí současnému prezidentovi v lednu 2013, o další období ve funkci se již podle Ústavy nemůže ucházet. Postavení ČR v Unii bude jednoznačně ovlivňovat postoj budoucí hlavy státu, o které se bude rozhodovat na počátku roku 2013. Analýze přínosu a dopadu jednotlivých kandidátů se v této práci zabývat kvůli rozsahu práce nebudu, ovšem je nutné s faktorem prezidentského vlivu na evropskou agendu zahraniční politiky České republiky počítat.


Další práce shrnuje modely sestavení příští vlády a předpokládá přístup ČR k evropským otázkám. Šest modelů příštího obsazení Strakovy akademie značí několik možností náhledu na fiskální kompakt, bankovní federalizaci či eurobondy a ESM. Přečtěte si ji ZDE na www.jakubjanda.com.




[1] Pavel Telička – Karel Barták, Kterak jsme vstupovali, vydalo nakladatelství Paseka, 2003, 272 stran, ISBN: 80-7185-585-5

[2] Jak například uvedl francouzský prezident Nicolas Sarkozy na tiskové konferenci v únoru 2012 – „Nevím, co se v Praze děje…“
[3] Neoficiální překlad plného textu smlouvy je k dispozici na webu Úřadu vlády ČR na http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/tiskove-zpravy/_SMLOUVA-O-STABILITE--KOORDINACI-A-RIZENI---neoficialni-preklad_.pdf
[4] historicky vnímaná filosofická doktrína tzv. Great Separation = dvojakost britského postavení v Evropě. VB je geograficky součástí Evropy jako světadílu, ale od kontinentální Evropy (a jejích problémů) je oddělena mořeolby a zároveň se jí nepodaří m.
[5] Šárka Waisová, Tíha volby, Česká zahraniční politika mezi principy a zájmy, vydal Ústav mezinárodních vztahů, 2011. ISBN: 978-80-87558-00-3