S profesorem renomovaných západních univerzit a nejcitovanějším českým ekonomem o nelegitimnosti současné politiky, nutnosti změny k autentické demokracii a korupčnosti politických stran.


Pane profesore, jste hlasitým zastáncem několika zásadních změn ve fungování systému demokratického státního zřízení. Podle Vás by mělo dojít k oslabení a až případnému odstranění politických stran. Tvrdíte, že pouze přinášejí ideologii, rozpouštějí individuální zodpovědnost reprezentantů, poskytují platformu pro korupci a jsou tedy zbytečným mezičlánkem. Soudíte tedy, že princip subsidiarity je již díky dnešním technologiím zastaralou záležitostí?

Strany nikdy nebyly součástí autentické demokracie. Dokonce ani v USA: v Ústavě není o stranách ani zmínky. Historicky vždy vzpomínáme na dobré (nebo špatné) politiky, ne na politické strany. Politici mohou „pohnout“ stranou, ale když strana „pohne“ politiky, dělá z nich nemyslící zákryt, kompars a divadelní „křoví“. Strana je prostě přebujelý a zbytečný mezičlánek mezi informovanými a inteligentními občany a jejich reprezentanty.

Rozebírat ideologické boje, blokace a korupci politických stran by vydalo na mnoho knih. Celé společnosti stagnují díky instituci politických stran. Není zde na to prostor. Mohu ale doporučit dívat se na strany jako na mocného prostředníka, který pracuje jen pro sebe a sám sebe nikdy nezpochybní a nezruší. Český prezident na VŠE (9. 11. 2011) prohlásil: „Politici  jsou agenty občanů a dělají to, co občané chtějí.“ Ani jeden student se proti této nehorázné nepravdě neohradil. Strany přece dělají, co chtějí ony, ne co chtějí občané.

Princip subsidiarity, jak jej chápu, má posunout přijímání všech opatření co nejblíže k občanům. Nevím, co může být k občanům blíže než občané sami. V éře všeobecné disintermediace ve většině oblastí hospodářského i společenského života není zřejmé, proč by politická sféra měla přetrvávat jako „nečestná“ výjimka.


Vnímáte již někde na světě, že by tyto myšlenky byly diskutovány ve vážných konotacích?

Samozřejmě, hlavně v USA, které procházejí nejsilnější hospodářsko-společensko-politickou transformací. Skoro pro každý bod AD již existuje občanské hnutí. Nejúspěšnější je prosazování nezávislých kandidátů hnutí Tea Party, které již výrazně ovlivnilo volby 2010. Mnohá hnutí jsou stále ještě v ulicích, ale již se formují jejich vážnější, efektivnější internetové verze, jako „Take Money Out“. Cílem však není prosazení jednotlivých bodů, ale fungování AD jako integrovaného, provázaného celku. Již volby 2012 by měly potvrdit efektivnost nezávislých kandidátů. Straníci z nich mají panický strach a lze proto očekávat nové způsoby použití moci: žádná strana neodejde dobrovolně.


Nepřináší poměrně přehledné rozparcelování politického spektra povětšinou jasně čitelnými komplexními subjekty – brandy (značkami) poměrně vysokou volební účast kvůli dobré čitelnosti? Kolik voličů by se dokázalo orientovat ve změti několika stovek osobností, které by kandidovaly například na dvě stě míst v české Poslanecké sněmovně? Navrhujete větší regionalizaci ve smyslu hesla every politics is local, kdy by vznikala přímá vazba na místního reprezentanta?

Každý poslanec by měl především reprezentovat své voliče z regionu, okrsku či lokality, ne zastupovat politickou stranu. V ČR např., je i lokální politika stranická, často s dovezenými stranickými kandidáty, bez vztahu k občanům, ale plně oddaným své straně. Volič by měl volit jen mezi několika kandidáty, kteří budou zastupovat jeho, a ne ty „stovky“, kteří budou zastupovat jen své strany.

„Zahnívající stranokracie“ v ČR vede k přetrhání vazeb a vztahů mezi místním voličem a stranickým reprezentantem. Následná nepřehlednost pak vede k apatii a pasivitě voličů. Přehlednost a čitelnost stranických „brands“ nepatří do autentické politiky, ale do politického businessu; není proto žádoucí ani vyhovující. Žádoucí je stranicky degradovaná transparentnost, odvolatelnost a hlavně přímá zodpovědnost místních reprezentantů. Proto voliči k volbám nechodí a stranickými s.r.o. a jejich „reprezentanty“ pohradají – obzvláště v Česku. Podívejte se, co nyní provádějí koaliční strany v Praze, jakou roli v tom hrají jejich voliči, tj. Pražané, a jak deprimující musí být, že si to stále nechávají líbit.


Jak by voliči mohli mít možnost mít větší vliv své politiky? Často se mluví o tom, že lidé mohou ovlivnit politiku jen jednou za čtyři roky u volebních uren.

V demokracii (AD) je průběžné ovlivňování politiků nutné a žádoucí. Jeden den demokracie je ve čtyřletém období nedostatečný. Jedinec je zodpovědný nepřetržitě a může být odvolán; strana ne. Vzpoměňte na úspěšné šestnáctileté starostování T. Bati ve Zlíně, bez politických stran, bez dluhů a s každoročním skládáním účtů občanům. Volba nezávislých, přímo a osobně zodpovědných kandidátů umožňuje průběžný dohled a hodnocení, ne jen „vliv“. Demokracie je napořád, ne jen na někdy.

Dále tvrdíte, že každý hlas musí platit za jeden: ne více, ale také ne méně. Politické distrikty a „vítěz bere vše“ jsou zastaralé způsoby omezování účasti. Vítězství 51% nebere celý district; zbývajících 49% voličů musí být zastoupeno – jinak nelze mluvit o demokracii. Pouze celkový počet individuálních hlasů definuje přímou demokracii. Můžete Váš požadavek absolutně přímé demokracie zdůvodnit?

Tvrdím toho více, protože problémy současné demokracie jsou komplexní a ne částečné. Autentická demokracie je přímá, jeden člověk-jeden (platný) hlas. Navíc je účelem demokracie také ochrana minority, ne hegemonie majority. Těch 49% je skoro polovina a přesto nejsou zastoupeni. Podobný stav nastal v New Jersey, kde Obama vyhrál těsně, ale získal zastoupení za celý stát: těch 49% hlasů bylo zbytečných. V autentické demokracii by žádný hlas neměl být zbytečný: poměr 51:49 nelze prostě přepsat na poměr 100:0 ve prospěch „vítěze“ – a nazývat to mandátem. Není divu, že jsou voliči apatičtí, cyničtí a rozlobení. Není zde co zdůvodňovat, ani v Česku. Každý jeden hlas platí a má stejnou hodnotu v poměrném zastoupení – jinak nemá význam volit.

Stranické báchorky o volební „povinnosti“ jsou nesmyslné. Je degradací demokracie, když občané musí volit to, co nechtějí, nebo tzv. „menší zlo“. Samotným aktem vnucené volby přerůstá menší zlo vždy ve zlo velké. Ani zde není co vysvětlovat.

Volební úkon samotný není zárukou demokracie. Za komunismu se také volilo. Jedna strana nebo dvě pravidelně se střídající strany není zas tak velký rozdíl. Důležité je, zda má smysl volit, zda je zvolení kandidáta spojené s jeho zodpovědností, a zda kždý hlas „píše“, tj. platí. Jestliže jde každý minorotní hlas do odpadkového koše, pak tam nemá význam ani chodit. Nevím, co je na tom třeba vysvětlovat.


V souvislosti s evropskou dluhovou krizí se mluví o krizi jak politických elit, tak zejména krizi legitimity politických elit. Když dnes již bývalý řecký premiér Papandreu přišel s návrhem uspořádat referendum o obrovském mezinárodním balíku půjček pro svůj stát, byl svými evropskými kolegy silně a dokonce veřejně tlačen, aby tuto snahu o legitimizaci svého kroku historického významu odvolal. Evropou zaznívají hlasy o tom, že ti nahoře nezastupují své voliče a elektorát by měl mít více možností politiku ovlivnit, než jen vhozením volebního lístku do urny. Jak Vy osobně vnímáte tento vztah veřejnosti ke svým politickým elitám?

Již jsem citoval českého prezidenta. Takže víme, jak jsou politické elity vnímány politickými elitami. To je zcela přirozené, protože prvním, jediným a hlavním zájmem politických elit jsou politické elity. Navíc je výraz „politická elita“ oxymóron a evropská veřejnost začíná vnímat to, co již je pro americkou veřejnost reálným poznáním. Jde jen o to, jak nahradit stranokracii autentickou demokracií a jak získat zpět ukradenou res publica. Jsem Američan a tak to samozřejmě vnímám podobně. Naivita, zbožná přání, neutuchající naděje, politické sliby, neochvějný optimismus a víra v tradiční media již informované veřejnosti nestačí.


Průlomovým návrhem je posílení individuální účasti a volby (či referenda) pomoci ústavního dodatku NOTA (none of the above). Na volebním lístku by tak nebyly jen kandidátky, ale i možnost „nikdo se mi nelíbí“. Tato možnost je kritická pro určení skutečného efektivního „mandátu“ zvoleného zástupce. Nevoliči pak nejsou pasivní občané, kterým je všechno jedno, ale naopak: jde o lidi, kteří odmítají volit „menší zlo“. Jejich demotivace pak vede k neúčasti na demokratickém procesu a přežívání stran. Podle sociologických průzkumů je zhruba 60% občanů víceméně k politice pasivní – myslíte, že by se tímto dodatkem přesunul kámen nutnosti mobilizovat a přesvědčit voliče mnohem více na jednotlivé kanditáty, kteří by chtěli dostat co největší legitimní mandát?

Nevím, zda jde o návrh průlomový; je to prostě jeden ze stavebních bloků autentické demokracie. Autentická demokracie, ve svém celku, je průlomová tím, že odnímá nálepku „demokracie“ existující stranokracii nesmyslných koalic a politicko-bankovních vztahů.
Ohledně sociologických průzkumů (těch 60%): je asi naivní jim věřit při absenci volební alternativy NOTA a při celkové neinformovanosti veřejnosti ohledně autentické demokracie. 

Neviděl jsem položení otázky, ale jak jinak pak vysvětlit svoji neúčast ve volbách než pasivitou? Teprve kdyby voliči mohli efektivně vyjádřit svůj nesouhlas s předloženými stranami, mohly by sociologické průzkumy občanské pasivity získat objektivnější legitimitu. Při absenci autentické demokracie jsou takové „průzkumy“ neodborné, nespolehlivé a naivní.

Lidé jsou „pasivní“ jen tehdy, když jsou bezmocní zvolit si své legitimní, nestranické zástupce, ovlivnit politické prostředí pro důstojné životy, zbavit se korupce a plýtvání svých vlastních, často těžce vydělaných peněz.

Posledním zásadním návrhem je omezení volebních mandátů na jedno období. Možnost druhého období již umožňuje efektivní lobbismus, korupční sítě a zázemí politických kmotrů. Politici se musí střídat, pokud možno po čtyřech letech. Musí přijít připraveni a vzdělaní, nemohou být kolem politických penězovodů třeba i přes dvacet let, jako v některých politických kulturách. Nemohu se ubránit, ale je tato možnost vůbec reálná? Neznamenala by obrovská flukturace, neexistence možnosti se osvědčit a nutná snaha krátkodobě zazářit cestu jak k populismu, tak k dalšímu odcizení politiky občanům? Bavilo by většinu občanů učit se každé čtyři roky naprosto neznámá jména?

Demokracie není o učení se neznámých jmen. Jestliže demokracie funguje, tak nejsou jména důležitá. Jména se stávají důležitými, pouze když demokracie nefunguje. Co má ale za význam znát jména lidí, kteří splétají politické sitě již přes dvacet let? Nebo těch, kteří skončili, skončí anebo by měli skončit ve vazbě? To je přece věcí nezávislé justice. 

Omezení volebních období je potřebné k zamezení tvorby korupčních sítí a bujení stranického populismu. Komu nestačilo pět let, tak za deset let už jeho škody budou nezvratné. Souhlasím však, že v některých kulturách je autentická demokracie zcela nereálná. Politická reprezentace není o zazáření, ale o tvrdé, obětavé a zodpovědné práci. Navíc lze pomocí NOTA šibaly odvolat ještě před vypršením „mandátu“. Jednotlivé dimenze autentické demokracie nelze analyzovat izolovaně, ale pouze jako celek a pouze v praxi skutečných lidí – o jejich teoretické správnosti nechť debatují „politické elity“.

Jisté je pouze to, že autentickou demokracií nelze nic ztratit a mnohé lze získat. Minimálně lze přejít od zastaralé společnosti „osobností“ k moderní společnosti pravidel a zákonů. Nejdříve však je nutné občany o demokracii informovat a vzdělat, umožnit jim účast – pak teprve dělat sociologické průzkumy.

Popsali jsme koncept. Jaká je podle Vás reálná cesta k této autentické demokracii?

Realizace autentické demokracie (AD) je proces, který bude více méně spontánní – součástí širší společenské transformace. Určitě nelze s nefunkčními zastaralýmí systémy dále pokračovat. Jisté je, že politické strany samy AD prosazovat nebudou; občané si musí AD prosadit sami. Urychlení realizačního procesu je možné, s pomocí internetu a společenských sítí, pomocí urychlení posloupnosti nezbytných kroků:

1. Informačně-vzdělávací fáze, občanská a mediální osvěta, debaty a odborné rozbory.    
2. Petice akce za AD – jako potvrzení kvantity a kvality podpory AD ve společnosti.        
3. Vznik Hnutí za AD, identifikující, motivující a prosazující nové, stranicky nezávislé kandidáty.                                                                                                                                  
4. Vstup nezávislých kandidátů AD do parlamentu.                                                                  
5. Po získání kritické masy nezávislých, politicky autonomních poslanců lze prosadit debaty, návrhy a hlasování za uzákonění AD.     

Nelze odhadnout dynamiku transformace, bude různá v různých společnostech, ale sdélení zkušeností a mezinárodní synergie projektů AD bude faktorem. Několik volebních období bude pro postupné vyzrávání do AD očekávané, potřebné a i žádoucí.                                                                                                                                             

Rules of Authentic Democracy
1.       Direct democracy and one person-one vote. All popular votes should be direct and of the same value. Political-district based and “winner takes all” voting degrades the value of voting and reduces participation (if 51% takes all, then 49% citizens – certainly not a minority – are rendered useless and wasteful). It is the total number of individual votes that defines direct democracy.
2.       Non-partisan representation. Political parties are not necessary for functioning democracy: they bring in ideology, block voting, money and corruption, inaction and dissolution of individual responsibility. Politicians should be directly selected, non-partisan individuals, directly responsible to their voters.
3.       Crucial NOTA option at all levels. To increase participation, vote option “None of the above” (NOTA) is crucial for defining the actual effective “mandate” of a representative. Non-voting population is not necessarily passive or not-caring, but could be demotivated by the options available.
4.       Take money out of politics. The 2012 Election will cost $6 billion. What voters get for it is just anti-ads and smear campaigns. This is obscene at the time of economic crisis and sky-rocketing debt. Legalized corruption of super PACs of anonymous financing … democracy should have never been put for sale and representation taken away from the res publica.[1]
5.       Term limits. To curtail the curse of incumbency, special interests and corruption lobbies, term limits must be enacted. Fresh blood, ideas and energy must circulate throughout the system. “Spider nets” of arrogance, corruption and political privilege must not be allowed to form.
 -----


Milan Zelený je globální profesor, působící na Fordham University v New Yorku, ale také na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, Xidian University v Xi´an, Fu Jen University v Taipei, Indian Institute of Technology, Kanpur a IBMEC Rio de Janeiro.


Již 30 let je šéfredaktorem mezinárodního časopisu Human Systems Management. Dlouhodobě drží 1. příčku v žebříčku nejcitovanějších českých ekonomů; v r. 2007 byl na jeho počest vydán tzv. Festschrift, pod názvemKnowledge and Wisdom. Jeho populární knihy v češtině jsou např. Cesty k úspěchu, Neučte se z vlastních chyb, Hledání vlastní cesty a Všechno bude jinak.


[1] Greek dēmokratía stands for “government by the people”. The Romans used res publica, as “representation of the public.” The Athenians had both direct and representative democracy. American Constitution of 1787 says: “The United States shall guarantee to every state in this union a republican form of government…” (Article IV, section 4); no mention of democracy.