Richard Kania působil jako asistent headkauče české mužské baseballové reprezentace, dnes se trenérsky angažuje i u národních celků Izraele. O fenoménu positivního coachingu.


Richarde, začněme Tvým působením u reprezentace Izraele. Během červencové kvalifikace se Izrael nakonec nedostal do A-skupiny, avšak turnaj navštívilo přes 3000 fanoušků. Sám si napsal, že to byl Tvůj nejlepší baseballový zážitek. Bylo to opravdu tak silné?

Bylo to velmi pozitivní – měl jsem možnost pracovat s Patem Doylem a to samo o sobě byla vysoká škola, snažil jsem se být dobrým žákem, ale učiva bylo opravdu hodně. Fanoušci byli super – hnali nás dopředu, ale zároveň měli uznání i pro soupeře a pochopení, když se nedařilo.  Všichni viděli, že jsme hráli naplno a fungovali jako tým. V tom je Pat výjimečný – máte pocit, že jste pro tým hrozně důležití, i když víte, že jeho znalost hry je několikanásobně větší než vaše – pozitivní koučink v praxi. Navíc ho předváděl i v každodenním životě. 

Můžeš konkrétně popsat, v čem vnímáš vícenásobnou Patovu znalost hry? Je to v přístupu positivního koučingu nebo ve strategických rozhodnutích?

Myslím, že v obou oblastech. Při tréninku se pořád hráčů ptal – nutil je přemýšlet proč to či ono má smysl, nebo proč třeba odpálil do vzduchu a jak by to mohl změnit. Měli jsme poměrně pomalé běžce, přesto jsme na turnaji ukradli nejvíc met. 

Systém signálů měl velmi propracovaný – ale ten bych si nechal přece jen pro sebe- chtěl by jej používat ve svém dalším působení. Jen pro lepší obrázek mým kolegou dalším asistentem byl Nate Fish, který vede v New Yorku baseballovou akademii Yorkville Akademy , oba jsme se už první den shodli, že práce Patem bude pro oba něco výjimečného. 

Již čtvrtým rokem pravidelně létáš do Izraele, místní národní tým dostal pozvánku na kvalifikaci World Baseball Classic. Můžeš krátce popsat, co obnáší Tvá práce?

Začal jsem tam jako envoy coach CEB, pro dětský baseballový kemp, postupně mi přidávali další úkoly – ukázkové tréninky v oblastech, kde začínají, kadety a letos i asistenta u mužů což byla pro mě obrovská pocta.

Kolik času tedy trávíš na izraelské půdě?

První rok to bylo 14 dní, ale v současné době už je to měsíc (většinou červenec) a je možné, že sto ještě poroste. Navíc Izraelci začali jezdit i do České republiky. Kadeti jezdí pravidelně na SUMA OPEN a muži už byli na PBT a chystají se na další v roce 2012, to sice není na jejich půdě, ale pomáhám jim při těchto akcích.

Pohybuješ se stále v českém baseballovém prostředí – čemu ses v minulém roce věnoval?

V letošní sezóně jsem trénoval Eagles B v ČML, což jsou v podstatě junioři. Úroveň ČML mě nadchla, odehráli jsme 13 zápasů, kdy jsme o bod vyhráli nebo prohráli – takže klukům to dalo spoustu informací a zkušeností a když jsme po mém návratu z Izraele zavedli i pozitivní koučink měli jsme všichni z letošní sezóny velmi dobrý pocit. Takže další silný zážitek.

Jaké jsou Tvé plány na rok 2012?
Plánů je hodně.  Chci se pokusit předat myšlenku pozitivního koučinku dál, budu působit nadále u mladých a nadějných „Orlíků“, působím v Tréninkovém středisku Eagles, v projektu Farmers a ještě bych chtěl vypomáhat u T-ballu Eagles. 

Naplňuje Tě tedy baseball jako hlavní pracovní náplň? Jak se bráníš syndromu vyhoření?

Možná to bude tím, že oficiálně nemám baseball jako hlavní pracovní náplň.Učím ve škole, kde se taky snažím aplikovat pozitivní koučing – ale tam je to mnohem těžší. Škola je totiž vysloveně zaměřená pouze na výsledky. Rodiče a učitele až tak moc bere vaše snaha, ale zajímá je známka  třeba z chemie.
Syndrom vyhoření – myslím, že jsem nebyl od toho moc daleko, ale právě pozitivní koučing  je super obrana. Protože se ti dostává pozitivní zpětná vazba a při vyhoření ti právě ty pozitivní informace chybí.    

Dlouhodobě se věnuješ metodě tzv. pozitivního koučingu, vycházejícího z knihy „Double Goal Coach“. Můžeš popsat vývoj, jak se Ti tato metodu daří využívat?

Popsal bych to takhle – do té doby než jsem viděl Pata Doyle-a a Natea Fishe v akci – tak jsem o pozitivním koučinku měl teoretické informace, ale byl jsem spíš negativní faktor- de facto učitel – za což bych se měl klukům omluvit. Po návratu z Izraele jsme měli soustředění, kde jsem se pokusil nově získané znalosti aplikovat a definoval bych to, že se ze mě stal víc kouč než učitel. Kluci makali, ale užívali si to a mě se pak i oklikou doneslo, že to bylo nejlepší soustředění, jaké kdy absolvovali. Takže to nakonec bylo možná nejpozitivnější pro mě J.

A podzimní část sezóny byla v úplně jiném duchu. Příklad – utkání v Chocni, kde jak známo bývá občas horká půda – bylo úplně v pohodě- hráči obou týmů chtěli vyhrát a hráli naplno. Když pak druhý zápas byl ukončen pro déšť. Moji kluci, sami od sebe, přeběhli v průtrži mračen do soupeřova dug-outu, jen aby si se soupeřem podali ruce. Naše vzájemné utkání skončilo 1-1, ale já měl pocit absolutního vítěze a myslím, že i u soupeře jsme zanechali dobrý dojem.

Jak je metoda positivního koučinku rozšířena v Evropě a jak v profesionálním baseballu?

Myslím, že není, nevím jak v profesionálním baseballu – ale určité rysy se tam najít dají. Vím, že bývalý headcoach Chicaga Bulls  je národním mluvčím Positive Coaching Aliance a velký propagátor pozitivního koučingu. 

V čem je zásadně odlišná od toho, co běžně vidíme na českých hřištích?

Jsme příliš zaměření na výsledkovou tabuli a to už od těch nejmenších – já chci vyhrávat možná víc než ostatní, ale důležité je to, co chápeme pod pojmem vítězství. Pozitivní koučink definuje tři oblasti působení – pro hráče jsou to tři cíle – zlepšit sebe, své spoluhráče a hru jako takovou, pro kouče jsou dva úkoly – pomáhat hráčům vítězit na hřišti i v životě, pro rodiče je stanoven jeden cíl – být svému dítěti příkladem. Pro mě jako kouče to znamená spíš méně mluvit a víc se ptát. Koneckonců o tom budu mít na Horské klinice přednášku. V pozitivním koučinku, důležitější než výsledek na tabuli, je úsilí, s jakým po tom výsledku jdeme.  

Je tedy samotné úsilí důležitější než výsledek? Kde je podle Tebe ona hranice, kde se již přesouváme k orientaci na výsledek? Nizozemsko například nestaví reprezentaci dvanáctiletých – je podle Tebe kromě ekonomických důvodů i jakási ochrana dětí před silným tlakem dalším faktorem?

Odpovím otázkou: Co jako trenér můžu kontrolovat? Je to výsledek nebo to jak o něj budu usilovat? Znovu opakuji – chci vyhrát, vlastně chci vyhrávat pravidelně. Abych z výhry měl radost, potřebuji dobrého soupeře. Největší radost máme z vítězství ve vyrovnaném utkání, nejlépe o bod v nastavení, ale od toho jsem trenér, abych hráče pochválil či podržel, i když právě v nastavení po tuhém boji o bod prohrajeme a třeba i vlastní chybou. Zkusme si otevřít noviny a podívat se kolik pozitivních zpráv tam najdeme, kolik pozitivních komentářů a uznání pro ty, kteří nevyhráli? 

U Nizozemců bych to viděl spíš jako finanční otázku. Jednu z věcí, kterou jsem si od Pata vzal je: „Je v pořádku být nervózní před důležitým zápasem. Vlastně by bylo divný, kdybyste nervózní nebyli. Ale uvědomte si, že hrát pod tlakem je obrovské privilegium a ne všem je dovoleno to prožít.“ Nerad bych byl špatně pochopen – výsledek je velmi důležitý, ale bez maximálního úsilí nemá smysl. Abych to úplně zkrátil, odpověď v mojí filozofii zní „ANO“. Pokud moji hráči hrají s  maximálním úsilím a vzájemně se povzbuzují nemůžou prohrát, i když bude na tabuli výsledek jakýkoliv (to je asi podstata pozitivního koučingu).      


Děkuji za rozhovor.
Jakub Janda
Psáno pro baseball.cz