Jak český diplomat řídil svět jako předsedající Rady bezpečnosti OSN, jak se rozhodovalo o bombardování Jugoslávie a kolik recepcí je třeba zvládnout?



Karel Kovanda: Zápasy o svědomí, Zbyněk Pavlačík, vydalo Jagello v roce 2011 v Ostravě, ISBN: 978-80-904850-1-3

Útlá publikace o celkem 146 stranách přináší čistých sedmdesát stran rozhovoru autora s bezesporu nejvýraznějším karierním diplomatem samostatné České republiky – Karlem Kovandou. Syn rodičů sloužících v britské armádě emigroval z komunistického Československa v roce 1970 do USA, kde na prestižním MIT získal doktorát z politologie a po práci v soukromém sektoru a pro Rozhlas Peking v Číně pomáhal manažersky restrukturalizovat českou zahraniční službu při federálním dělení státu a diplomatických misí v roce 1993.

                Rozhovor vedený s chronologickým spádem má charakter pamětí, zapadá tedy do knihovny publikací z per Jaroslava Šedivého[1] či Zdeňka Matějky[2], které po dvou dekádách samostatné české (a chvíli československé) diplomacie vzpomínají na její zárodky a rané bolesti. Autor, dnes čerstvě na odpočinku, popisuje nejen své působení jako český ambasador v Radě bezpečnosti OSN během genocidy ve Rwandě, na českém zastoupení při NATO během kontroverzního bombardování Bělehradu, ale též svých pět let v pozici nejvýše postaveného českého úředníka v byrokratickém aparátu Evropské komise.

  
Řídíce Radu bezpečnosti OSN

Mezi lety 1993 a 1997 byl Kovanda českým zástupcem při OSN, když nejprve úspěšně prosadil českou kandidaturu do Rady bezpečnosti oproti Bělorusku, později si během dvouletého členství ČR v nejvyšším bezpečnostním orgánu světa dvakrát vyzkoušel měsíční předsednictví (po němž byl doslova fyzicky vyčerpán). Při diskuzi o totalitních režimech přičítá velkou roli podpoře disidentů (vzpomíná na snídaně disidentů s francouzským prezidentem Mitterandem), českou kandidaturu do Rady doslova (se svým tehdejším šéfem kabinetu a dnešním eurokomisařem Štefanem Fülem) odpracoval, připomíná rutinu až 14 lobistických schůzek denně či večery v rozsahu třech až čtyř recepcí

Kovanda bohužel nerozpracovává svůj osobní náhled na paralýzu Rady bezpečnosti během genocidy ve Rwandě (byl prvním na půdě OSN, kdo ji tak nazval, jak připomíná), pouze odkazuje na svou studii v odborném periodiku Mezinárodní vztahy[3] - již v úvodu však autor rozhovoru poukazuje na Kovandovu diplomatickou zdrženlivost k některým otázkám, pro jejichž zveřejnění ještě nepřišel ten správný čas, jak interpretuje zpovídající Zbyněk Pavlačík.

Ohledně svého hodnocení české zahraniční služby po dvou dekádách její činnosti a svých patnácti letech participace shrnuje: „Máme kvalitní lidi, ale máme je tu a tam. Nemáme je systematicky a do hloubky. Nemáme je do hloubky na nejrůznějších pracovních úrovních a nemáme je systematicky přes generační rozdíly. Tady vidím slabinu naší veřejné práce, ať už doma nebo směrem k zahraničí, a tuto slabinu bude možno vyřešit jen generačním přechodem. Z toho taky vyplývá, jak je na republiku nahlíženo. Nahlíží se na ni jako na zemi, kde partner nemůže vždycky předpokládat s dostatečnou určitostí, že se zachová tím či oním způsobem.“ Tím shrnuje povětšině šeptanou kritiku na účet Černínského paláce týkající se často neprůhledné personální politiky a demotivace některých (nejen) předních českých diplomatů. 

V rozhovoru se též matador mezinárodních relací s diplomatickou lehkostí dotýká rozklíženosti institucionální tvorby české zahraniční politiky, kdy je možné i při pohledu zvenčí cítit třecí plochy mezi Strakovou akademií, Hradem, Černínským palácem a někdy dokonce i Parlamentem.


Bělehradská nerozhodnost a svědomí

         Druhou velkou štací  a zkouškou ohněm bylo pro držitele titulu M.B.A. zastupování České republiky v bruselské centrále NATO. Kovanda zmiňuje rozdílnost dvou mezinárodních organizací v nesourodosti a težkopádnosti OSN a oproti atmosféře spolupráce na hledání konsenzu v NATO. Jak zmiňuje, v OSN se záměry jednotlivých delegací často diametrálně lišily a bylo třeba hledat alespoň malé průsečíky zájmů (odkazuje na svou zkušenost z Rady bezpečnosti), zatímco v Severoatlantické alianci ambasadoři sdílejí velice blízké hodnoty – již se převážně vyjednávají detaily.   

        Český diplomat se dostal pod palbu kritiky v době rozhodování Aliance o bombardování Bělehradu – hájí se, že veškeré informace o připravované kampani proti tehdejší Miloševičově Jugoslávii poskytoval Černínu v dostatečném rozsahu. Když se český establishment nedokázal důrazně rozhodnout, vzpomíná Kovanda, jak letadla Aliance čekala po půlnoci s nastartovanými motory ke startu na Bělehrad, než přijde souhlas z nočního zasedání Zemanovy vlády. Nejvyšší vedení NATO totiž rozhoduje konsenzuálně, přičemž česká zdrženlivost byla vnímána negativně. Český ambasador poté tlumočil do médií nálady, které putovaly v kuloárech o míře české angažovanosti – členem NATO byla tehdy Česká republika pouhých dvanáct dní.

       Tato vyjádření byla často vnímána jako projev neloajality a projevování vlastního názoru, zatímco bývalý jazykový expert Rádia Peking v rozhovoru připomíná, že pouze tlumočil náladu jednání. Diplomat navíc vycházel z osobní zkušenosti , když přihlížel masakrům ve Rwandě a Srebrenici z pozice vysokého představitele státu, na hlavu se mu snesla též kritika, že ministra stavěl vždy před hovovou věc.  Absolvent prestižního M.I.T. uzavírá kapitolu nad svým morálním dilematem – některé věci člověk prostě udělat musí.

      Diplomat ke konci rozhovoru popisuje své zklamání, kdy je mu po angažmá při českém zastoupení u NATO byl nabídnut další vrcholný diplomatický post ambasadora v Moskvě – a následně je podle zákulisních informací z Hradu nabídka stažena. Matador mezinárodních jednání odchází na pětileté angažmá v byrokratickém aparátu Evropské komise – z prodloužené ruky státu se stává nejvýše postaveným českým úředníkem v Bruselu (je zástupcem ředitele pro vnější vztahy). Závěr jeho kariéry, v diplomatických kruzích považovaný za vrchol pracovního vývoje, poukazuje na poměrně známý fenomém v českém prostředí – někteří vrcholní diplomaté se znelíbí a jsou buď odejiti, demotivování (Kovanda) či odsunuti na neadekvátní post (Hynek Kmoníček).

----
Karel Kovanda (* 5. října 1944, Gilsland, Velká Británie) vystudoval na Vysoké škole zemědělské (1969). V listopadu 1968 byl předsedou Akčního výboru studentské stávky, na jaře 1969 byl zvolen předsedou Svazu vysokoškolských studentů Čech a Moravy. V roce 1970 emigroval do USA.
Tam vystudoval politologii, v roce 1975 obhájil doktorát na MIT. V letech 1975–77 vyučoval politologii v jižní Kalifornii, v letech 1977–79 pracoval jako jazykový specialista v Rozhlase Peking. V roce 1985 dokončil MBA na kalifornské Pepperdine University a v osmdesátých letech byl manažerem v soukromém sektoru. Byl také novinářem, překladatelem a tlumočníkem na volné noze.
V letech 1991–93 byl vedoucím administrace na Ministerstvu zahraničních věcí ČSFR, v roce 1993 politickým ředitelem českého MZV, zodpovědný za vztahy s Evropou a Severní Amerikou. V letech 1993–97 byl velvyslancem ČR u OSN. V letech 1997–98 byl náměstkem ministra zahraničí (ve druhé Klausově vládě), jako takový vedl přístupová jednáni k NATO. V letech 1998–2005 působil jako velvyslanec ČR u NATO.
Mezi lety 2005 a 2010 byl zástupcem generálního ředitele pro zahraniční vztahy u Evropské komise, kde je odpovědný za multilaterální vztahy Evropské unie se Severní Amerikou, východní Asií, Austrálií, Novým Zélandem a státy Evropského hospodářského prostoru (Norsko, Island a Lichtenštejnsko), dále za vztahy s multilaterálními organizacemi jako OSN či OBSE a za koncepci společné zahraniční, bezpečnostní a obranné politiky EU.
Je ženat, s manželkou Noemi mají tři dětí. Hovoří anglicky, česky, francouzsky, slovensky, španělsky a konverzačně německy a rusky.



[1] Knihy Velvyslancem u Eiffelovy věže (popisující autorovu zkušenost jako poradce Jiřího Diensbiera v prvních porevolučních letech a velvyslancování v Paříži) a Diplomacie je uměním kompromisu (zaměřující se na Šedivého jednání o přístupu k NATO a vzpomínky na roli ministra zahraničí v letech 1997 – 1998)

[2] Kniha Povolání diplomat popisuje autorovu kariérní cestu přes studium na moskevském MGIMO, Dozorčí komisi nezávislých států v demilitarizované zóně mezi Korejemi, na ambasádě ve Washingtonu za pražského jara, v nejvyšších funkcích MZV a jako posledního tajemníka Varšavské smlouvy, jehož úkolem bylo vojenský pakt v roce 1991 rozpustit.

[3] Kovanda, K.: Česká republika v Radě bezpečnosti OSN, Genocida ve Rwandě. 1994, Mezinárodní vztahy 3/2004, s. 45-64