S českým expertem na Evropskou hospodářskou a měnovou unii o evropském pohledu na české rozhodnutí nepřistoupit k fiskálnímu paktu, české sabotáži jednání a brutálním šetření.
Jakub Janda: Aleši,
pravidelně se věnuješ tématu Paktu o fiskální odpovědnosti. Začněme
chronologicky- český premiér se ke smlouvě odmítl přidat, za což doma sklidil
silnou kritiku i možnost rozpadu vládní koalice. Je tato smlouva tak zásadní,
že si zaslouží takovou pozornost? Nejde jen o další mediální humbuk, jako tomu
bylo s Paktem rustu a stability?
Aleš Chmelař: Je potřeba rozlišit dva
rozdílné výklady. Prvním je obsah samotný. Smlouva především zpřísňuje stará
pravidla a vytváří nové prostředky k jejich vymáhání. K tomu dubluje existující
legislativu o koordinacích. Analytici, podnikatelé a investoři si od
potenciální fiskální unie slibovali, že uleví od ekonomických nerovnováh
vzniklých polovičatým zavedením eura. V nové smlouvě ale nic takového není. Zde
se jasně jednalo o mnoho povyku pro nic.
V nejlepším případě o hru na drsnou
fiskální zodpovědnost, která nakonec zabrala spíš na francouzské a německé
voliče než na investory.
Druhý výklad je
institucionální. A mnohem důležitější. Jestliže by se Evropská centrální banka
uchýlila k tak masivnímu ad hoc refinancování jako na konci minulého roku, aniž
by došlo k posílení fiskálních pravidel, její kredibilita by nesmírně utrpěla.
Nová smlouva byla jedinou možností k zachování dojmu, že ECB stále zůstává
nezávislá a že diktuje postup evropským lídrům, nikoli naopak. Kdyby smlouva v
také či onaké podobě nevznikla, Draghi by klíčovou podporu v Radě ECB nenašel a
evropská krize by pokračovala plnou parou.
Proto si Velká Británie
hrála s ohněm, když zamýšlela smlouvu vetovat. A dnes má spousta evropských
politiků Čechy za záškodníky právě proto, že se v této komplexní hře přidali k
sabotujícím Britům. O humbuk se nejednalo. Situace byla opravdu vážná a česká
opozice i koaliční partneři ODS ztrátu politického kapitálu vycítili. S obsahem
smlouvy však spojitost nehledejte.
Říkáš
tedy, že předseda ODS využil situace, aby získal politický kapitál ze
strategického rozhodnutí – tedy že nejednal jako předseda vlády, ale spíše jako
předseda ODS? Jedna z interpretací kroku je, že se Petr Nečas rázným
bouchnutím do stolu pokusil přímo odštěpit pravicové voliče ODS od voličů
TOP09, kteří se vyhraňují jako silně proevropští.
Politickým
kapitálem jsem měl na mysli diplomatický kapitál, který Petr Nečas
ztratil v Bruselu. Řeči o izolaci jsou přehnané, nicméně odmítnout bruselský
fiskální kompakt a pak jej implementovat na vlastní zahrádce působí dojmem, že
Češi hrají nejasnou hru. V horším případě že pomáhají Britům sabotovat
evropská jednání. Nebudu se divit, jestli se našim diplomatům v příštích
měsících nedostane vstřícnosti v otázkách, na kterých Čechům záleží. Tak
jako se jí nedávno nedostalo Cameronovým návrhům na oživení evropské ekonomiky
skrze konkurenceschopnost. Evropská politika je o braní a dávání. Blokováním a
ostrovní politikou se toho posledních dvacet let v Bruselu ztrácí víc, než
získává.
O pohnutkách ODS a Petra
Nečase moc nechci spekulovat. Není mi známa ani logika boje o pravicové voliče.
Podobně jako v případě Davida Camerona bych ale za Nečasovým odmítnutím
viděl konsolidaci moci uvnitř vlastní strany. Vábení euroskeptických je až na
druhém místě.
Co se evropské politiky
obou stran týče, tam už hodnou dobu podstatný rozdíl nevidím. Když poslouchám
výstupy Mirka Kalouska v Bruselu, mám upřímný pocit, že reprezentuje spíš
euroskeptickou stranu.
Můžeš
více rozvést onu diplomatickou odtrženost – co toto oddělení se od hlavních
proudu pětadvaceti zemí v praxi vypadá? V českých médiích byl tento argument
často použit, ale málokdo jej vyjádřil jinak, než obecně.
Současná smlouva je tak
minimalistická, že pokud se z ní nevyvine něco dalšího, tak z jejího znění nám
technicky žádná izolace nehrozí. Opět je bohužel
důležitější celistvý politický výklad. Jde totiž o dlouhodobý trend.
Přibližujeme se zemím, jako je Velká Británie, se kterou máme pramálo
společného. Definitivně se ale vzdalujeme možnosti preferenčního postavení,
jaké si v EU vydobylo třeba Polsko asertivním a konstruktivním přístupem.
Češi ostentativně a bez
diskuze odmítli pakt Euro Plus a posléze fiskální kompakt. Několikrát
zdůraznili, že se jich pomoc dalším státům v nouzi netýká, a vyhýbají se jí,
seč mohou. Před pár lety se pokusili potopit Lisabonskou smlouvu senátoři té
vládní strany, jejichž představitelé ji vyjednávali a podepsali. Prezident
stejné barvy ji pak blokoval až do poslední chvíle.
Nesystémově jsme se odtrhli
od Listiny základních práv. Dlouhá léta nadhazujeme datum vstupu ČR do eurozóny
jen v žertu. Odmítáme zákon o obecném referendu, přitom vyhrožujeme hned dvěma
plebiscity o euru uprostřed krize a bez plánu na jeho zavedení. A dalo by se
pokračovat. Žádný z těchto naschválů však není v souladu s našimi
národními zájmy a s koncepcí naší zahraniční politiky. Neskutečně tak
plýtváme diplomatickou municí. Na posledních dvou summitech jsme zase stříleli
do vzduchu.
Jak jsem řekl, evropská
politika je o braní a dávání. Když je v Radě třeba jednohlasné shody, dá se
mnoho získat, ale dlouhodobě ještě víc ztratit. Důvěra se získává pomalu a trvá
léta, než se utvrdí. Česko jakoby poslední léta nechtělo propásnout jedinou
šanci, kdy může důvěru ostatních bez jakéhokoli zisku zklamat.
Největší nebezpečí našeho
nedávného počínání vidím pro vyjednávání o nadcházejícím sedmiletém rozpočtu,
kdy s nějakou zvláštní shovívavostí k České republice nemůžeme počítat. Rovněž
riskujeme menší vstřícnost k našim výjimkám a obecně k zájmům malých zemí
exportujících průmyslové zboží. Jejich koalici totiž opakovaně oslabujeme.
Z čeho
pramení tato česká nejasnost? Mnoho hlasů tento stav popisuje, málokdo však
mluví o jeho příčinách ..
Sarkozy se v lednu před
novináři doznal, že nepochopil, jak se z potřeby legislativní konzultace
vyklubal během několika týdnů odpor k nové smlouvě nezávisle na pozici
parlamentu. Iveta Radičová údajně neslyšela ani jeden logický argument k
odmítnutí. Popravdě řečeno, nikdo Nečase pořádně nepochopil. Vehementně
z měsíce na měsíc odmítneme na evropské úrovni fiskální kompakt, posléze
tvrdíme, že jestli jej u nás nezavedeme, tak Česká republika zkrachuje.
A na podobné vlně
nejasností jsme už hodnou chvíli. Nejdříve se k Chartě lidských práv
dobrovolně přidáme, pak se vytasí lichý, šedesát let starý argument se
sudetskými Němci, vláda stáhne před ústavně bezmocným prezidentem půlky a
vyjedná výjimku. Datum eura stanovujeme bez jakékoli seriózní strategie na jeho
implementaci, nikdo u nás vážně neřeší vstup do ERM a přístupní zprávy byly
snůškou výmluv už dlouho před krizí.
Stejně se stavíme i k harmonizaci
daňového základu nebo k rozpočtu EU. Patříme k středoevropským zemím,
kde bychom měli hledat umírněnou středovou evropskou politiku, přitom se dáváme
do koalice s polskými pravicovými radikály a britskými konzervativci. Sám
v tom žádnou jasnost nevidím. Pokud bych si měl vypůjčit termín
z matematiky, naše evropská politika připomíná náhodnou procházku.
Mimochodem, tímhle tu
nehájím Merkozyho. Se současným evropským vedením nesouhlasím prakticky ve
všem, ale naše pozice v Evropě je v posledních letech přinejlepším
zmatená.
Jak vnímáš aktuální rétoriku premiéra Nečase? Ten
zdůrazňuje, že Česká republika je stínovým
signatářem paktu, protože plánuje jeho dodržování, ale ne jeho podepsání.
ODS plánuje prosadit takzvanou finanční ústavu, zahrnující dluhovou brzdu –
minimálně to tvrdí.
Vím, že budu znít příliš
kriticky, ale takové stínové podepsání je nejhorší, co jsme mohli udělat. Když
to zjednoduším, pak onen Pakt měl mít dva cíle. Zaprvé zamezit budoucím krizím,
jako je ta současná. Zadruhé poslat jasnou zprávu, že evropští lídři jsou
schopní vzít situaci vážně. První cíl je podle mě úplně nereálný kvůli
charakteru krize a omezenosti nových fiskálních pravidel. Druhý cíl byl
naštěstí víceméně dosažen i přes český a britský odpor.
Petr Nečas se teď považuje
za stínového signátora, protože přistoupil na jednu třetinu prvního cíle, tedy
na fiskální pravidla zanesená do ústavy. Ač tato část Paktu přitáhla největší
pozornost médií, je v podstatě bezmocná a potenciálně škodlivá. Wolfgang
Münchau, analytický guru z Financial Times, se nechal slyšet, že podobná
pravidla jsou detailním receptem na dlouhodobě slabý růst.
Podle mě přinejmenším
navždy a velice rigidně vytesá do ústavního kamene jeden pohled na ekonomiku,
tedy že výdaje státu nesmí výrazněji kolísat v závislosti na hospodářském
cyklu. V sedmdesátých letech trvalo politikům deset, někde až dvacet let,
než se přizpůsobili novému inflačnímu a fiskálnímu paradigmatu. Dopady škrtů na
evropskou ekonomiku jasně ukazují, že je třeba toto paradigma opět pozměnit.
Jestliže zaneseme do našich ústav něco takhle neohebného a trvalého, můžeme se
opravdu připravit na špatné časy. Státy budou jen nevinně přihlížet na krize a
extrémní výkyvy tržních nálad.
V kostce řečeno, Petr
Nečas přistoupil pouze na bod, který je možné nejvíce kritizovat. Úplně
ignoroval důležitost společného rozhodnutí a budoucí koordinaci hospodářských
politik. To není stínové podepsání, to je sobecký pokus, jak udělat, co se mi
líbí a přitom zajistit, abych tím nikomu jinému neprospěl.
K dluhové brzdě se předběžně pozitivně vyjádřili i
představitelé ČSSD, její případné prosazení se zdá být politicky možné. Bez
ohledu na ní je však stále možné se k Paktu připojit, jak to česká
delegace vyjednala. Jelikož se jako jediný relevantní odpůrce přistoupení na
české mainstreamové politické scéně jeví ODS, je možné, že další vláda bude o
připojení uvažovat. Bylo by to vůbec k něčemu, když říkáš, že šlo o
společný krok lídrů 25 zemí?
Z toho politického a
institucionálního hlediska pozdní přistoupení ke smlouvě už opravdu nikoho
nevytrhne. V první řadě ale doufám, že příští vláda nebude přistupovat ke
stejné smlouvě. Evropští lídři snad brzy dokážou sobě i voličům přiznat, že
jejich nový pakt nevedl k úlevě, jakou zažíváme poslední měsíce.
Naopak
potíže, se kterými se nyní potýká Španělsko, jsou v první řadě obavy
z recese, kterou způsobily drastické škrty a vidina ještě brutálnějšího
šetření v budoucnosti. Strukturální reformy krátkodobě vyžadují vyšší
výdaje a bude trvat léta, než budeme moci sklízet jejich plody. Zametání po
prasklých bublinách nadto běžně provází nejdříve oddlužení soukromého sektoru,
pak teprve veřejného. Je nebezpečné a možná nemožné se pokoušet o obé zároveň.
Čím dřív si v celé
Evropě přiznáme, že uchvátané škrty vedou ke zhoršení dluhové situace a stojí
na počátku další hospodářské krize, čím dřív se najde vůle zajistit financování
dlouhodobých investičních politik a strukturálních reforem na celém kontinentu,
tím lépe. Ve změně francouzského prezidenta vidím první záblesk naděje.
Hollande oznámil, že se pokusí fiskální pakt vyjednat s důrazem na
investiční profilaci, prosadí evropské dluhopisy a změnu mandátu ECB. I kdyby
se mu to nepodařilo zrealizovat v Německem dominované Evropě, Merkel
nejspíš napřesrok opustí Kanzleramt a příští česká vláda by pak mohla
přistupovat k úplně jiné smlouvě.
Co se vyjednání možnosti
pozdního přístupu týče, to je možná úlitba TOP 09. Ale jak jsem řekl,
ekonomicky na paktu nic dobrého nevidím, politicky jsme naši šanci už propásli
a podmínkou pro přijetí eura snad už bude smlouva jiná.
Zmiňuješ podmínky pro přijetí eura. V českém prostředí
je aktuálně debata o adopci eura považována jedněmi za lehce absurdní, většina
tvrdí, že se Česká republika k euru připojí nejdříve za několik let.
Existují i hlasy, že je třeba vyjednat výjimku z příslibu přijetí evropské
měny tak, jak ji má třeba Švédsko. Jak vidíš následující vývoj případného
přistupování Česka k euru Ty?
Kdybychom byli státem se
systematicky negativní obchodní bilancí, jako je většina problémových
evropských zemí, pak bych byl jednoznačně proti okamžitému vstupu. A pokud by se
k tomu eurozóna nereformovalo směrem k fiskální unii, pak bych byl proti vstupu
úplně.
Nejsme ale problematickým
státem. I když si některé strany postaví svou krajskou kampaň na strašení
řeckou tragédií, jsme charakterem ekonomiky stále neskonale blíže Německu než
Řecku. Nákaza nám hrozí stejně, ať jsme v eurozóně, nebo ne. Do Čech a na
Moravu blbá nálada vane téměř výlučně ze slabé evropské poptávky.
Přesto bych do eurozóny
nespěchal a pokusil se vytvořit politickou poptávku po změně struktur společné měny.
Ne kvůli současné krizi, ale kvůli její polovičatosti, kterou krize pouze
vynesla na světlo světa. Konstrukce eurozóny se musí dokončit, aby přežila v
současné nebo oškubané formě. A změna musí přijít především z jejího stabilního
jádra, ne z rozpadajícího se okraje.
Německo každý týden vydá
dluhopisy řádově v jednotkách miliard eur a v lednu si půjčovalo za negativní
úroky. Nehledě na systematicky pozitivní efekty na export do zbytku eurozóny i
mimo ni, za poslední dva roky se německé čisté zisky z nižších úrokových sazeb
- díky úprku investorů z evropské periferie - vyšplhaly na deset miliard eur. K
tomu je ještě nutno připočítat, že Německo vydělává na svých půjčkách
problémovým státům ročně kolem dvou procent.
Angela Merkel a
představitelé další stabilních států si musí co nejdřív přiznat, že těží
desítky miliard ročně z existence eura a poslední léta paradoxně i z dluhové
krize. Musí se přestat bát čtenářů Bildu a ústavních změn. Buď přestanou škrtit
mzdy, zavedou společné dluhopisy nebo část svých zisků ze společné měny pošlou
do problémových zemí na strukturální pomoc.
Říkejte tomu fiskální transfery. Já
tomu říkám definitivně stabilizovat situaci, dát viditelnou rukou zpět část
toho, co k nim neviditelnou rukou připlulo právě z periferie. Pokud to
neuděláme viditelně, situace si to vyžádá opět neviditelně a bude to bolet
všechny, ať už vyhlášením platební neschopnost i na veřejné půjčky či nákazou
stabilních států.
Až se dohodneme na principu
efektivních stabilizačních transferů nebo společných evropských dluhopisů, pak
teprve se můžeme bavit o nějaké fiskální unii. Do takové unie bych se nebál
pustit ani Řecko. Do té dnešní bych možná váhal i s Českou republikou.
Děkuji
za rozhovor.
--
Rozhovor vedl Jakub
Janda - publicista, poradce poslance PSP ČR a projektový koordinátor
think-tanku Evropské hodnoty. Více na www.jakubjanda.com.
Jakub Janda Create your badge -----------------------------------------------------------
Chcete automaticky DOSTÁVAT NOVÉ ČLÁNKY z webu JakubJanda.com?
- mrkněte na Facebook
- koukněte na Twitter. Follow @JakubJanda_com
Jakub Janda