Se zkušeným analytikem bruselského Centra pro evropská studia o neschopnosti Čechů v EU prosadit své zájmy, svízelích dojednávání klíčových evropských dohod a důležitosti příštího českého prezidenta.  Psáno pro časopis Týden.



Pane Novotný, pracujete pro výzkumné těleso Evropské lidové strany, jejíž lídři doslova vládnou Evropě – do této eurooptimistické frakce patří tahouni hlubší integrace německá kancléřka, šéf Evropské komise i stálý předseda Evropské rady. Kromě společného bankovního dozoru se od konce léta hovoří o návrhu fiskální unie, tedy předstupně politické unie v rámci dnešního rozložení společenství. Předložením návrhu byl pověřen předseda Evropské rady Herman Van Rompuy. Máte k dispozici informace, jak se vlastně takto zásadní návrh připravuje a v jaké je fázi?

Nejdříve malou opravu: ELS není jenom frakcí v Evropském parlamentu. Má přes sedmdesát členských stran středo-pravicové orientace, a to i v zemích mimo Evropskou unii, například tři strany v Bosně a tři na Ukrajině.  Pokud jde o politickou unii, souhlasím s krátkým pojednáním federalistického institutu Notre Europe, který tvrdí, že tato unie již dávno existuje.  Máme přece Evropský parlament a Radu, tedy instituce, které politicky reprezentují evropské voličstvo. Debaty o politické unii víc zatemňují, než aby osvětlovaly.

Nyní k Vaší otázce: Návrh autentické hospodářské a peněžní unie byl nyní již publikován, bylo to 5. prosince 2012. Informace z Rady, Komise, Euroskupiny a Evropské centrální  banky, kde se návrh připravoval, čerpám pouze z veřejných zdrojů.  

Obecně řeknu, že hospodářská a finanční krize, kterou stále ještě procházíme, odhalila řadu nedostatků v architektuře eurozóny a v hospodářské a finanční politice evropských zemí. Tyto nedostatky se zpráva Van Rompuye a dalších třech prezidentů snaží napravit. Návrh se týká finančního sektoru, koordinace a dohledu nad národními rozpočty, a národních hospodářských politik. Důležité je, že tento návrh autentické hospodářské a peněžní unie se týká převážně sedmnácti zemí eurozóny.


Spojím zdánlivě nespojitelné  - Václav Klaus odmítl podepsat dodatek k Lisabonské smlouvě umožňující vznik Evropského stabilizačního mechanismu, který byť je formální, leč tento krok opět Českou republiku dále symbolicky vzdaluje od centra dění. Jak je v unijních politických strukturách vnímáno české směřování k izolaci od hlavního integračního proudu?


Já jsem o tomto zdržování podpisu Evropského stabilizačního mechanismu v Bruselu neslyšel nikoho mluvit, a to ani veřejně, ani soukromě. Musím říct upřímně, že lidi mají jiné starosti. O situaci vím jen z českého tisku.   

Český euroskepticismus je dobře znám, ale také se o něm nemluví. Tato ostentativní česká pozice je daná, a evropští politici i úředníci odtažitý přístup od Česka očekávají.  Nemluvím teď o stupni evropské integrace, na kterou má každá země oprávněně odlišný názor. 

Mluvím o aktivní účasti na jednáních, znalosti, a zájmu o to, co se na evropské úrovni děje. Partneři se proto hledají jinde, mimo Česko, a pokud jde o dobrou myšlenku, není problém je najít.

Existuje ovšem dlouhá řada výjimek, jednotlivců, kteří vynikají. Mezi nimi je například poslankyně Evropského parlamentu Zuzana Roithová a její schopní asistenti, také Karel Kovanda, bývalý zástupce generálního ředitele pro zahraniční vztahy u Evropské komise, či někteří úředníci v Komisi.


Mluvíte o aktivní účasti na jednáních, znalosti, a zájmu o to, co se na evropské úrovni děje. Česká vláda, v evropských otázkách citelně vedena politikou ODS, je právě za svůj nekonstruktivní pohled kritizována. Jsou čeští zástupci na evropské úrovni skutečně tak vnímáni?


Podle mé zkušenosti ano, musím ale svoje pozorování kvalifikovat. Zaprvé jsem v Bruselu teprve dva a půl roku. Zadruhé pracuji pro organizaci, která je sice autonomní součástí dnes nejsilnější  evropské strany, která má 271 poslanců v Evropském parlamentu, z toho však pouhé dva poslance z Česka. Zatřetí nemám přístup na jednání v Radě či Komisi. 

Nicméně pokud můžu soudit třeba podle četnosti výstupů českých odborníků na konferencích o politických a sociálních otázkách, za moc to nestojí. Slováci jsou aktivnější, stejně tak třeba Rumuni, nemluvě už o severských zemích, které přestože jsou podle počtu obyvatelstva menší než Česko, boxují vysoko nad svojí váhou.

Slyšel jsem o několika případech, kdy české ministerstvo či zájmová skupina poslala do Bruselu vyjádření, která bylo neinformované, napsané špatnou angličtinou a navíc tak slovně radikální, že ho nikdo nemohl brát vážně. Čechům by občas prospělo, kdyby sahali po užitečném pojmu, kterému se říká konstruktivní kritika.  Obávám se ale, že tyto sklony jsou dané kulturně a budou se těžko měnit.


Kulturně dané – můžete to rozvést? Proč jsou Slováci či Rumuni aktivnější?


Češi, samozřejmě teď zevšeobecňuji, mají  v sobě zakořeněnou kulturu, která se vytvořila při vzniku české občanské politiky v druhé polovině devatenáctého století.  Česká národní politika se vyvíjela mnohdy v opozici k politice na úrovni celého císařství. Češi sahali k bojkotům vídeňského parlamentu poté, co se jim nepodařilo dosáhnout daných cílů. Šlo o cíle státoprávní a národní.  

Tento postoj se českým politikům dařilo prodávat domácímu publiku, které ještě povzbuzovali hlasitým odsuzováním učiněných zrad.  Totéž se dělo na zemských sněmech, třeba český zemský sněm se v letech před první světovou válkou kvůli vzájemnému bojkotu českých a německých národních stran vůbec nescházel.  

Někteří, a opakuji, že zdaleka ne všichni, čeští politici, úředníci a podnikatelé se i dnes domnívají, že pokud se děje něco pro ně nepříznivého, může za to takzvaný Brusel či politici mimo Česko, a raději odsuzují, než aby zlepšovali.  Obecně Češi stále milují nadávání na ty, kdo jsou u vesla, stejně jako třeba Britové při nedostatku konverzačních témat mluví o počasí. To se někdy promítá do oficiálních postojů. 

A další faktor, Česko má i hospodářskou výhodu před většinou nových členských zemí.  Z toho vyplývá, že není tolik potřeba se snažit. Slováci či Rumuni to prostě vidí jinak, mají jiné politické tradice a mohou také více ztratit, jako jednotlivci i jako země.

V propagaci národní kultury je Česko ale silné, zdá se mi třeba, že činnost Českého centra v Bruselu ční vysoko nad aktivitami jiných zemí, včetně Slovenska, Rakouska, Maďarska a Rumunska.  Jsou i jednotlivci, kteří vynikají v průmyslu a obchodu, třeba Čech Jan Hodač se stal generálním tajemníkem bruselské Evropské asociace výrobců automobilů.  

Ohledně politiky chci dodat, že v Centru pro evropská studia nyní začínáme slibnou spolupráci s našimi novými partnery z Česka, s Evropskou akademií pro demokracii, která patří pod KDU-ČSL, a nadací TOPAZ, která je součástí TOP09. 


Pokud bude příští české vláda sociálně-demokratická, předpokládáte zásadní změnu českého postoje? Předpokládejme, že sedmiletý fiskální rámec bude již schválen, avšak stále se Česko může připojit k fiskálnímu kompaktu, společnému bankovnímu dohledu a na stole pravděpodobně bude návrh na fiskální unii.

Zásadní změnu očekávám už od nového prezidenta republiky.  Téměř všichni kandidáti mají příznivnější postoj k EU, nežli současný držitel postu.  Prezident Klaus totiž radikalizuje i přístup občanských demokratů k evropské integraci a tlačí je k odmítání rozumných kroků. 

Nerad bych předjímal výsledek příštích voleb do Sněmovny. Lépe se bude předvídat, až bude známo, kdo je novým českým prezidentem. Někteří z devíti kandidátů se k Unii nevyjadřují moc jasně, tak bych počkal, až budeme znát skutečné postoje nového prezidenta k EU.  Nicméně kandidáti již řekli dost k tomu, abych byl optimistou.  Pro Česko bude vítězstvím, ať už vyhraje kdokoliv, snad kromě paní Bobošíkové. Změna je někdy ohromná věc.

Ještě se pokusím přesněji odpovědět na otázku. Vyjádření Petra Nečase i Bohuslava Sobotky k případnému se připojení k rozpočtovému kompaktu v budoucnosti jsou známa, další informace nemám. Na otázku připojení se ke společnému bankovnímu dohledu budou mít velký vliv postoje České národní banky. Členové její rady jsou jmenováni prezidentem na šest let a mandát všech současných členů vyprší do roku 2016, takže i zde bude osoba prezidenta velmi důležitá. 

O rozpočtové unii bych jen zopakoval, že dosavadní návrhy se z velké většiny týkaly zemí eurozóny.  Z těch opatření, která zmiňujete, bych proto otázku českého připojení k rozpočtové čili fiskální unii považoval za nejméně důležitou, aspoň v tuto chvíli.


Takže nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím českou pozici v Unii bude příští prezident, ne příští vláda?


Nevím, kdo bude důležitějším, to se nepočítá tak lehce. Chci jen upozornit na podstatný vliv českého prezidenta, obecně, na českou pozici v Evropské unii. Symbolem Česka v očích mnohých lidí pracujících v evropských institucích i ve vládách evropských zemí není Václav Havel, Vladimír Špidla či Mirek Topolánek, ale Václav Klaus.  

Mějme na paměti, že Klaus byl prezidentem v okamžiku českého vstupu do Unie v roce 2004 a země od té doby jiného prezidenta neměla.  Čeští premiéři nastupovali a padali jeden po druhém.  I proto to byl Klaus, kdo určoval očekávání na straně zahraničních partnerů  i českých diplomatů, politiků i lobbistů. Doufám, že nový prezident bude konstruktivnější,  protože podle mého názoru by to pomohlo českých zájmům.

--

Vít Novotný pracuje v bruselském Centru evropských studií , což je výzkumný institut Evropské lidové strany (EPP). V minulosti pracoval pro skotskou vládu a též na různých výzkumnických pozicích, například v European Policy Research Centre v Glasgow. Doktorát získal na skotské University of Strathclyde, titul MPA na California State University. V roce 1992 kandidoval za Občanskou demokratickou alianci do českého parlamentu. V roce 1989 byl v Hradci Králové jedním z vůdců studentského protirežimního hnutí.